3 003 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ska bygga FTX, måste man ha rensluckor?
Ska installera FTX i samband med mitt taklyft och har beställt en ventilationsritning som Soliduct har ritat. På ritningen finns det några rensluckor inritade men dessa kommer att hamna i inbyggda kattvindar med isolering och om jag ska ha dom så måste jag bryta ångspärren om man ska kunna komma åt dom via t.ex luckor. Måste man ha rensluckor? Kan det bli åtgärdningskrav när man gör ventilationskontrollen om man hoppar över dom?
Funderade på samma sak för ett tag sedan och hittade då det här:
"Du behöver inga rensluckor på ditt kanalsystem, numera rensas det med "tryckluft"-dammsugare och då går man igenom systemet inklusive genom böjar. Däremot måste du sätta rensluckor på imkanalen om den har över 45 gr böjning.
Till uteluftskanalen och avluftskanalen från ett FTX-aggregat levererar vi en sk kondensstrumpa. En 30 mm isolering med diffusionstätt plasthölje."
http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=90
"Du behöver inga rensluckor på ditt kanalsystem, numera rensas det med "tryckluft"-dammsugare och då går man igenom systemet inklusive genom böjar. Däremot måste du sätta rensluckor på imkanalen om den har över 45 gr böjning.
Till uteluftskanalen och avluftskanalen från ett FTX-aggregat levererar vi en sk kondensstrumpa. En 30 mm isolering med diffusionstätt plasthölje."
http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=90
Klicka här för att svara