En nybörjarfråga men man måste ju börja någonstans.
Jag vill montera frånluftsdon från Fresh (enligt bilden) och vad jag förstår av installationsanvisningarna skall det bara vara att trycka upp/in donet i ventilationsröret (som slutar jäms med taket) och sedan skruva fast donet i taket. Så långt är jag med. Men, bör det inte vara någon form av tätning mellan don och rör? I alla andra ventilationsdelar finns det ju gummipackningar som sluter tätt. Borde det inte vara det här med?
Vad missar jag?
Jag vill montera frånluftsdon från Fresh (enligt bilden) och vad jag förstår av installationsanvisningarna skall det bara vara att trycka upp/in donet i ventilationsröret (som slutar jäms med taket) och sedan skruva fast donet i taket. Så långt är jag med. Men, bör det inte vara någon form av tätning mellan don och rör? I alla andra ventilationsdelar finns det ju gummipackningar som sluter tätt. Borde det inte vara det här med?
Vad missar jag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Såvitt jag minns så skall det vara en gummitätning runt röret.
Längst ned mot skumgummipackningen så har du en metallfläns med 3 hål i (2 synliga) Visst är denna avtagbar? Den skall väl skruvas i taket, sedan trycker du dit den vita delen(donet)
Såg att mitt svar inte var så relevant.. jag är osäker på om det behöver vara en tätning där, den är inte lika relevant som tätningar mellan rördelar i övrigt.
Såg att mitt svar inte var så relevant.. jag är osäker på om det behöver vara en tätning där, den är inte lika relevant som tätningar mellan rördelar i övrigt.
Byggveteran
· Åland
· 2 075 inlägg
Just så som Manberg skriver skall det vara. Men, det skall vara tätning mellan rördelarna.
Du ser ut att sakna en gummipackning på "stossen" och mellan själva donet och stossen så tätar skumgummit.
Kontrollera också att du har båda fjädrarna som håller upp donet mot taket.
Olika tillverkare kanske har olika lösningar?
Kontrollera också att du har båda fjädrarna som håller upp donet mot taket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Olika tillverkare kanske har olika lösningar?
Jag har inga fjädrar på min utan där gängas själva donet på stosen så det verkar helt okej. Ingen av stosarna hade någon gummipackning i sin platsförpackning (för jag kollade) och inte verkade det gå att köpa löst heller. Nu var jag i och för sig på Bauhaus men det var ändå ett rekorderligt utbud. Jag får helt enkelt köpa en nätt liten tätningslist av lämplig sort och gör en egen tätning.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Fick svar från en på Fresh:
" Det skall inte vara en gummitätning mellan fästramen och spiroröret eftersom det helt enkelt inte behövs.
Det sitter en skumtätning på baksidan av donet som tätar mot fästramen/taket, och om du tittar på donet så ser du att luften "sugs in innanför" fästramen och sedan upp i spiroröret."
Gäller även tilluftsdon. Där ser man!
" Det skall inte vara en gummitätning mellan fästramen och spiroröret eftersom det helt enkelt inte behövs.
Det sitter en skumtätning på baksidan av donet som tätar mot fästramen/taket, och om du tittar på donet så ser du att luften "sugs in innanför" fästramen och sedan upp i spiroröret."
Gäller även tilluftsdon. Där ser man!
Tilluftsdon/Frånluftsdon från Fläktwoods, Klimatbyrån, Swegon. Välj vilken av dem som helst. Bara inte Fresh. Är så trött på deras avsaknaden av k-faktorer, frigolit aggregat, plastdon, gigantiska tryckfall mm.
Får jag välja hade jag valt Fläktwoods Gpdf för låga tryckfall och mycket flöde eller Fläktwoods Kgeb för lågt ljud.
Får jag välja hade jag valt Fläktwoods Gpdf för låga tryckfall och mycket flöde eller Fläktwoods Kgeb för lågt ljud.
Vet du vart man kan köpa stosen på den övre bilden separat? Dvs utan något don?krilleman_215 skrev: