1 950 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Kylning via brunn och växlare
Var hos en bekant som kunde hålla ett förråd kallt året om genom att ta tillluft ett par meter ner i en större brunn som de grävt i trädgården.
Funderar på om man kunde göra något liknande för att kyla inomhusluften.. man vill kanske inte pumpa in den kalla brunnsluften direkt i huset men man borde kunna skicka den genom en värmeväxlare som då kyler tillluften. Under tiden kan man kanske ha frånluften kopplad direkt ut utan växlare eftersom den på sommaren inte behöver värma tillluften.
Vad tror ni? Gratis kylning?!
Funderar på om man kunde göra något liknande för att kyla inomhusluften.. man vill kanske inte pumpa in den kalla brunnsluften direkt i huset men man borde kunna skicka den genom en värmeväxlare som då kyler tillluften. Under tiden kan man kanske ha frånluften kopplad direkt ut utan växlare eftersom den på sommaren inte behöver värma tillluften.
Vad tror ni? Gratis kylning?!
Låg driftskostnad ja, men gratis blir det nog inte om du inte får fläktar och värmeväxlare mm. 
Att kyla matförråd på det sättet som hos din kompis är ett väldigt gammalt knep,
Det finns en del risker med kondensutfällning när man kyler med luft att hålla koll på. Vid traditionell kyla tar man ju hand om kondensvattnet vid kylelementet.
Men visst är det görbart
Att kyla matförråd på det sättet som hos din kompis är ett väldigt gammalt knep,
Det finns en del risker med kondensutfällning när man kyler med luft att hålla koll på. Vid traditionell kyla tar man ju hand om kondensvattnet vid kylelementet.
Men visst är det görbart
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tanken är i så fall att koppla det till ett befintligt ftx-system. Istället för att byta till en platt sommarväxlare kopplar man om så att frånluften tas ur brunnen.. med ett par spjäll borde det bara behövas en extra frånluftsfläkt och extra rör.. en brunn måste dock grävas.
Kondensvattnet går samma väg som det gjort från värmeväxlaren på vintern.
Frågan är vilken verkningsgrad man kan få?
Kondensvattnet går samma väg som det gjort från värmeväxlaren på vintern.
Frågan är vilken verkningsgrad man kan få?
Det finns en tråd för något år sen om att ta uteluft genom markrör och på så sett använda jorden som kyl element.
Sök och du skall finna.
Finns firmor som säljer kompletta satser med markrör och dräneringsbrunnar osv.
Sök och du skall finna.
Finns firmor som säljer kompletta satser med markrör och dräneringsbrunnar osv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden