Har mekanisk frånluft från -82 med en Svf-9 motor från svab på taket, hade problem med de att den inte startade för något år sen när den varit avstängd, men slog jag på strömmen när hjulet snurrade så hoppade den igång. Men idag när jag kom upp så hade den stannat och nu går det inte få igång den på nåt sätt. Är det bara en ny motor som gäller? Såg att dom går på runt 3000kr och det känns ju inte så kul när det snart är semester..
MVH

Kolla kondensatorn //Goerana

Okej hur kollar jag om den är okej???

Minn var det först hjullagret som hade nypit. Om fläkten har gnisslat innan den stannade så kan det var hjullagret. Lagret var lätt att byta och var av standardmodell. Passade även på att byta gummiupphängning som jag köpte på biltema.
Muttern för att lossa fläkten sitter centralt i mitten under ett litet metalllock som du får lossa. Det höll några år sedan böt jag fläkt och kondensator som var från 1977.

De flesta i området 41 st har kvar sina gamla fläktar varav en del gnisslar.

Redigerat:
Tror inte det är något lager då fläkten snurrar utan problem när man snurrar på den, men har beställt en kondensator iaf kostade ju inte många kronor och ska ju ändå ha en om man ska byta hela fläkten...

Statteman skrev:
Tror inte det är något lager då fläkten snurrar utan problem när man snurrar på den, men har beställt en kondensator iaf kostade ju inte många kronor och ska ju ändå ha en om man ska byta hela fläkten...
Bra, många har slösat genom att köpa ny motor när kondensatorn ger upp, som den nästan alltid gör för eller senare. Man borde alltid testa/köp ny varje gång en elmotor krånglar(AC 1-fas).

De flesta vet vad kol är i DC maskiner, men inte vad kondensatorn gör i vanliga AC maskiner, som nästan alltid är asyncronmotor som är den billigaste sorten av el motor.

3-fas motor har inte kondensator, för de behöver dem inte, kondensatorns uppgift är att använda fasförskjutningen som
kondensatorn gör för att göra en 'fas' till. Detta fenomen gör också att en 1-fas motor kommer dra mera effekt än samma 3-fas motor, pga den reaktiva effekten, VA, det som man betalar för kommer vara lite högre på 1-fas motorn pga fasvinkeln kommer inte vara 0, mao effektfaktor mindre än 1(tror det står på de flesta elmotorer idag, och en 3-fas motor kommer inte heller ha effektfaktor 1)

Tänkte ta upp tråden igen här, bytte kondensatorn och fläkten hoppade igång utan några som helst problem, men den låter inte så jätte roligt, brummar lite i huset. Var kan jag hitta lager och gummiupphängningar för att göra en liten service på den??
Mvh

Biltemas gummiupphängning var lite för korta så de fick jag förlänga med brickor. De har även kullager men jag valde att gå till Maskin & verktyg som även finns i Skaraborg och Växjö i förhoppning att de var av bättre kvalité .Någon annan typ av firma för maskin reservdelar finns nog närmare. Det kan vara värt att även få rätt längd på gummiupphängningen som sitter fast i de 4 stagen.Hur du tar bort kullager har jag beskrivit i äldre text.

Redigerat:
Okej så lagret sitter inte pressat in på något sätt????

Statteman skrev:
Okej så lagret sitter inte pressat in på något sätt????
Nu var det några år sedan men jag vill minnas att den satt med låsbricka så viss press var det.

Okej men inget mer än så, kommer du möjligtvis ihåg dimensionen på lagret???

Statteman skrev:
Okej men inget mer än så, kommer du möjligtvis ihåg dimensionen på lagret???
Nej så bra minne har jag inte. Om du googlar på motorn så kanske du hittar svaret där. Firman i Norrtälje som sålde motorn hade en äldre man som kunde allt om motorn. Kommer tyvärr inte ihåg vad dem hette. Där du då såg vad du kunde köpa motorn kanske du kan få uppgifterna där.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.