Har ställt många frågor om asbest i andra forum, och säkert "irriterat" då jag uppfattats som nojig.
Ursprunget till min asbestoro är dock denna händelse, som gjorde att jag blev uppmärksam på asbest och som skapat min oro.
Tacksam för goda råd!

Jag bad en sotarfirma att komma hem till mig för att rensa bort kajbon i en frånluftskanal i den gamla murstocken. De kom, jag var på plats under hela arbetet. Detta var nu va 2,5 år sedan.
En kille på taket som stoppade ner en vajer eller liknande med en snurrande hård "borste" som successivt sköts ner i kanalen för att slå sönder kajbona.
En annan kille inomhus, vid ventilationsluckan. Han drog ut allt "skit" som kom ner, ner i en kartong, samtidigt som han sög med en vanlig dammsugare vid själva luckan i väggen.

Säkert en månad senare upptäcker jag ett tunt tunt damm, överallt.
Nästan osynligt för ögat, men ljusgrått/ljusbrunt när man drog med fingret. På väggar, golv, möbler, tak, ja överallt. Det enda jag tänker då är att det var trist att de smutsat ner så mycket. Kontaktar företaget som via sin ansvarsförsäkring skickar över en saneringsfirma, som dammsuger, torkar lite väggar/golv, jag får skicka sofföverdrag på kemtvätt osv. OBS, endast i själva rummet där kanalen fanns på väggen, ingen städning i något annat rum. Vanlig städning, ingen sanering.

Frid och fröjd, trodde jag. Tills jag av en ren tillfällighet ser att kanalen de jobbat i ju är i eternit. Jag blir fundersam... Eternit innehåller väl asbest? Damm överallt. Damm som säkert dessutom spreds ytterligare pga dammsugaren som verkar ha blåst det vidare, med tanke på den stora spridningen..
Jag inser att borsten de använt med all säkerhet kommit i kontakt med eterniten och skapat en slipande effekt. Kontaktar företaget igen. De tar det inte alls allvarligt. Erbjuder som kompensation att sätta i en "slang"/rör genom hela kanalen, mura fast den högst upp i skorstenen, mura fast den längst ner i luckan på innervägg. De lovar mig att denna slang/rör ska gå rakt igenom kanalen och att ingen luft framöver ska komma i kontakt med eterniten. De intygar dessutom att ventilationskanalen i min dotters rum, direkt på andra sidan innerväggen, är en helt fristående murad kanal. Alltså, ingen koppling till kanalen de arbetat i och skapat damm ifrån. Slang/rör monteras in i kanalen de jobbat i.

Av en ren tillfällighet, i samband med översyn av mitt ventilationssystem som helhet framkommer flera år senare följande:

- slangen/röret de monterat in i frånluftskanalen går INTE rakt igenom kanalen, som de lovat.
De har murat fast en bit uppifrån skorstenen och en bit inifrån. Någonstans på mitten saknas slang/rör och eterniten syns tydligt, jag lät filma kanalen. Alltså, ren lögn att slang/rör går rakt igenom.

- i samband med filmningen av ventilationskanalerna läggs en rökpatron in i botten på min dotters frånluftskanal (den som sotaren sagt var fristående och murad). Röken som skapas kommer, högst upp på skorstenen, ut ur slangen/röret de monterat i den andra kanalen. Alltså, dotterns kanal var inte alls fristående som de sagt till mig, utan hör ihop med kanalen de rensat kajbona i. Vid filmning av kanalerna konstaterar man dessutom att även hennes kanal är i eternit. Inte alls murad som sotaren sagt till mig.

Jag blir upprörd över dammet de skapat, att de jobbat i en eternitkanal med dessa metoder, att de skapat ett damm, att det endast städats som om det varit vanlig smuts (ingen asbestsanering), att de ljugit för mig om slangen/röret och ljugit om att min dotters kanal var fristående och murad.

Jag kontaktar företaget, som inte gör någonting. Jag kontaktar försäkringsbolaget där företaget har sin ansvarsförsäkring, men får besked från dem att sotaren "inte agerat vårdslöst/oförsiktigt vid arbetet, utan snarare använt vedertagna metoder för hur man rensar en eternitkanal". Samtidigt skriver försäkringsbolaget att "eternit är farligt först om det dammar". Vilket de ju gjort!! Förstår inte deras motstridiga ord där. Försäkringsbolaget tar hursomhelst inte i ärendet mera, inga åtgärder, ingen luftkyld, ingen sanering, ingen ersättning osv. Deras beslut är slutgiltigt och den enda möjlighet jag har är att ta ärendet till domstol och möta dem där...

Jag kontaktar Arbetsmilöverket som ger mig en länk till: AFS 2006:01.
Ber mig särskilt att läsa paragraf 11 och längre fram i dokumentet även kommentarer till paragraf 11.
Här kan man läsa att man INTE får bearbeta asbesthaltigt material med ex rotborstning, sotarverkyg osv. Man måste då först ha tillstånd från AMV och göra arbetet efter konstens alla regler för att inte riskera att asbestfibrer frigörs osv.

Hur ser ni på detta?
Vad ska jag jag ta mig till?

Jag inser att min dotter och jag själv levt med detta damm under mycket lång tid. Kanske fortfarande Ovetandes om faran. Det har aldrig asbestsanerats. Luften aldrig undersökts. Textilier aldrig tvättats på rätt sätt osv. Dammet helt klart spritt i hela huset. Använt min egen hushållsdammsugare för att suga upp dammet. Använt den vidare i hela huset. Under lång lång tid. Tvättat i min tvättmaskin.

Gjort är gjort. Det vi dragit i oss är historia nu.
Men framåt? Jag oroar mig för att fibrer fortfarande finns kvar i soffor, sängar, luft osv.
Bör jag slänga allt? Inkl dammsugare, tvättmaskin osv.
Hur kan jag agera mot företaget som orsakat skadan och hela denna situation?
Försäkringsbolaget vill inte ta i frågan och det tar emot att starta en rättslig process som kommer kosta en massa pengar, och energi...

Och slangen/röret som nu sitter i kanalen och ej går rakt igenom. Kan den nöta mot eterniten, pga vindar osv, så att den konstant nöter och frigör mer fibrer? Bör den tas bort? Den är ju inte helt genomdragen utan isatt med två bitar.
Och hur sjutton kan man isåfall ta bort slang/rör det när den är fastmurad i toppen och botten?
Vill ju inte skada eterniten ännu mer. Tror slangen är i plåt.

En riktig soppa detta.
Men damm från en bearbetad eternitkanal känns inte bra.
Och borde inte företaget få ta ansvar för detta? Iallafall för det som bör ske framåt?!
Frågan är vad jag lämpligast kan göra framåt för att skapa en så bra inomhusmiljö för mig och min dotter. Eller är jag onödigt orolig och bara bör försöka släppa detta?

Tacksam för goda råd!
Denna gång är det ingen obefogad asbestnoja, utan en faktisk händelse som jag inget hellre vill än att nå ett avslut på.
Hur skulle ni ha agerat och tänkt?

Jag skulle tro att det är vanligt damm som samlats i kanalen. Har du möjlighet så samla ihop ett prov och få det analyserat.

Jag är mycket mer rädd för rökning inomhus än eventuellt asbest.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tyvärr är det nog, vid det här laget, typ omöjligt att få till ett dammtest, efter så lång tid..
När den första städningen gjordes hade jag inte en aning om att det var eternitkanal.
Hade jag vetat då hade jag självklart samlat upp damm. Men nu...
Jag vet inte, kanske kan vara värt ett försök.
Tänker även på textilierna, asbestfibrer "hakar" ju tydligen lätt fast sig, men inge vidare skoj att behöva klippa ut en bit av sofftyget. Men, i värsta fall så, hellre än att slänga iväg soffan kanske.

Hur anser du om händelsen som sådan?
Borde inte företaget ta ett ansvar?
Har de inte gjort fel?

Måste berätta om en sak på jobbet. Jobbar på en kemisk industri och för några år sedan fick vi en mätare som vi ska ha på oss när vi rör oss i anläggningen. Den larmar om värdena överskrider rekommenderade gränser.

Några som bar denna fick larm ute i anläggningen och var upprörda över vad de utsatts för under årens lopp.
Då fick de tipset att ta med larmet när de står i rökrutan och då jäklar fick den spel!
De riktlinjer som vi har på jobbet är en bråkdel av det som kommer ut från en cigarett
Hade rökning införts idag hade det omedelbart förbjudits!

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Intressant Kloge!
Mätaren skulle alltså larma vid för höga asbestvärden, eller vad?

Nej den larmar på olika sorters gaser. Så trots att man kan tycka att det är farligt att jobba på en kemisk industri så är det inget jämfört med rökning.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Kloge skrev:
Några som bar denna fick larm ute i anläggningen och var upprörda över vad de utsatts för under årens lopp.
Då fick de tipset att ta med larmet när de står i rökrutan och då jäklar fick den spel!
Är det någon som står i rökrutan 8 timmar om dagen?

Ibland kan man tro det :) Det är den dagliga rekommenderade gränsen som överskrids när den larmar

Den lilla skada som ev. skett i det här fallet är ju redan gjord. Jag antar att du redan vädrat, våttorkat, tvättat sängkläder m.m. och bytt dammsugarpåse. Att börja göra om kanalen mera lär göra mera skada än nytta.

Sedan en generell kommentar nedan angående alla dina asbestfrågor. Sluta läsa här om du inte vill ha den feedbacken.

Jag skulle rekommendera något av följande:
A: Flytta till ett hus som är så pass nytt att det är byggt efter att man slutat använda asbest.
B: Någon form av fobibehandling

Jag menar inte att vara otrevlig eller att kalla dig för knäppskalle eller så, men jag tycker det verkar ganska tydligt att du har någon form av fobi när det gäller asbest och du kommer alltid att hitta en ny asbestfara att oroa dig över. Ska du proffssanera allt som ev. kan innehålla minsta spår av asbest så lär det sluta på samma summa som det kostar att byta upp sig till ett "säkert" hus. Sannolikt är dessutom själva oron mera skadlig för din hälsa än asbesten.

Bigfoot. Jag läste hela din kommentar.

Du har rätt i att jag har en stark oro kring asbest.
Men! Det jag beskrev i denna tråd är en RIKTIGT HÄNDELSE, som jag inte tycker är ok!
Och, det var faktiskt den händelsen som skapade min asbestoro från början.
Jag lärde mig mer om asbest, vilket fick mig att fundera på fler material osv.

Jag ber dock om att denna fråga tas på allvar, själva sakfrågan.
Detta är som sagt en riktig händelse, som jag vill försöka lösa och hantera på bästa sätt.
Därav min fråga. Jag uppskattar därför goda råd kring hur jag lämpligast kan hantera detta,
vilket ansvar företaget som orsakade skadan har osv.

Vad gäller oron i sig så är det en annan "femma".
Även om du menar väl med dina rekommendationer så önskar jag att eventuella framtida kommentarer fokuserar på sakfrågan.

Ja jag håller med om att i det här fallet så är det en relevant fråga. Hoppas du inte tog illa upp.

Ja Bigfoot, det är en relevant fråga denna gång.
Tog inte direkt illa upp, men skulle värdesätta råd även i själva sakfrågan.
Om någon har goda råd gällande hur jag kan/bör förhålla mig framöver,
både vad gäller i relationen till företaget som orsakat skadan och till den hälsomässiga biten.

Jag utgår från att det är det anlitade företagets försäkringsbolag som du inte får gehör för dina klagomål?

Om jag varit i dina kläder så hade jag kontaktat mitt eget försäkringsbolag där min villahem försäkring finns, men oavsett om du får ersättning av dom så hade jag utfört alla för mig relevanta åtgärder, sanering, provtagning etc från egen plånbok för att kunna leva i huset utan oro.
OM du sedan kan få ersättning från ditt eget eller företagarens försäkringsbolag är bonus, men räkna inte med det efter såhär lång tid. Skadan skedde ju för 2,5 år sedan. :(

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Roland53, ja jag menar där företaget har sin ansvarsförsäkring.
Men, tyvärr har jag min egen villahemförsäkring hos samma försäkringsbolag och de hävdar ju att sotaren "inte agerat vårdslöst/oförsiktigt och använt en vedertagen metod"...
Jag hävdar motsatsen. Det är ju bara att läsa i den länk som Arbetsmiljöverket tipsade mig ok.
Man får inte använda rotborstning, sotarutrustning osv, om man då riskerar att "bearbeta" det asbesthaltiga materialet.
Vilket de ju uppenbarligen gjort. Damm överallt. En "borste" som "rev" runt runt i eterniten...

Förstår inte varför du inte skickar ett brev och ett mail till deras försäkringsbolag med en kopia där det framgår från AV om hantering av asbest. Förklara hur förfarandet gått till vid saneringen samt att du inte är nöjd med hur ärendet hanterats, de har uppenbarligen brutit mot Arbetsmiljöverkets regler vid hantering av asbestkanaler (eternit) när de använde en "sotviska". Troligtvis hade de som utförde arbetet ingen aning om vad som fanns i kanalen. Jag personligen hade valt att gå vidare...

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.