2 105 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Motverkande ventilation?
Hej,
Jag skulle behöva öka ventilationen i ett badrum. Det är avlångt med toan först och duschen längst in.
Det finns redan två ventilationsrör, det ena sitter ovanför dörren och är kopplat till ett frånlufts system, men med för dåligt drag. Det andra hålet sitter längst in och går rakt ut till ytterväggen. Den tidigare ägaren hade stoppat igen hålet vid duschen, troligtvis för att det kom in för mycket kall luft där.
Jag funderar på att sätta en pax fläkt i hålet vid duschen som suger ut luften istället för att få ett bättre genomströmning av luft och så att det inte kommer in kall luft.
Kommer ventilationerna motverka varandra eller spelar det ingen roll eftersom de sitter vid taket och luften kommer in under dörren?
Eller ska jag göra på nåt annat sätt??
Jag skulle behöva öka ventilationen i ett badrum. Det är avlångt med toan först och duschen längst in.
Det finns redan två ventilationsrör, det ena sitter ovanför dörren och är kopplat till ett frånlufts system, men med för dåligt drag. Det andra hålet sitter längst in och går rakt ut till ytterväggen. Den tidigare ägaren hade stoppat igen hålet vid duschen, troligtvis för att det kom in för mycket kall luft där.
Jag funderar på att sätta en pax fläkt i hålet vid duschen som suger ut luften istället för att få ett bättre genomströmning av luft och så att det inte kommer in kall luft.
Kommer ventilationerna motverka varandra eller spelar det ingen roll eftersom de sitter vid taket och luften kommer in under dörren?
Eller ska jag göra på nåt annat sätt??
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ja till viss del kommer de att motverka varandra, men det beror mest på hur/var tilluften kommer in? Du vill ju skapa ett luftflöde inte bara ett undertryck, därför är just tilluften avgörande. Normalt är ju ventilerad tröskel till badrummet. Om tilluften är god, spelar det inte särskilt stor roll att du har två frånluftspunkter.
Men att skapa ytterligare frånluft i ett frånluftssystem kommer att göra detta än mindre effektivt. Men å andra sidan kanske du bara kör pax-fläkten när det är fukt i badrummet, dvs korta stunder.
Men att skapa ytterligare frånluft i ett frånluftssystem kommer att göra detta än mindre effektivt. Men å andra sidan kanske du bara kör pax-fläkten när det är fukt i badrummet, dvs korta stunder.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det bästa hade varit att flytta utsuget från dörren så att det kom närmare duschen. Om jag förstod rätt så är nu insläpp och utsug på ungefär samma ställe, vid dörren?
Det är viktigt att tillräckligt med luft kan komma in i badrummet vid dörren.
En ventil genom ytterväggen bör undvikas i dusch/badrum. Om du absolut vill ha en fläkt genom ytterväggen, se till att den inte släpper in luft när den är avstängd (kallrasskydd).
En ventil genom ytterväggen bör undvikas i dusch/badrum. Om du absolut vill ha en fläkt genom ytterväggen, se till att den inte släpper in luft när den är avstängd (kallrasskydd).
Utsuget sitter precis uvanför dörren. Tyvärr blir det svårt att flytta utsuget till ventilationsröret vid duschen rent byggmässigt, och sen vill vi hålla ombyggnad till absolut minimum.b_hasse skrev:Det bästa hade varit att flytta utsuget från dörren så att det kom närmare duschen. Om jag förstod rätt så är nu insläpp och utsug på ungefär samma ställe, vid dörren?
Är det pga kondens man vill undvika ventil genopm ytterväggen? Eller kallras? Men kallrasskydd ska jag också sätta in, tack för tipset!
Varför inte fixa grundproblemet istället med den undermåliga F-ventilationen som uppenbart inte gör sitt jobb?
Visst kan du installera en PAX men mycket snyggare är ju att faktiskt placera ett frånluftsdon rätt i rummet och se till att du har rätt flöde ut från badrummet
Visst kan du installera en PAX men mycket snyggare är ju att faktiskt placera ett frånluftsdon rätt i rummet och se till att du har rätt flöde ut från badrummet
Jag kanske kan öka flödet lite, ska kolla om det går. Men fukten stannar kvar längst inne vid duschen, det verkar som att luften går längs med dörren rakt upp.myrstack skrev:
Att bygga om och sätta frånluften på den utgång vid duschen som paxfläkten ska sitta är nog inte ett alternativ nu, det blir för stort/kostsamt.
Produkter som diskuteras: "paxfläkten"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Tänk på att vid en F-ventilation måste luften komma någonstans ifrån. Oftast har man ju vid mekanisk frånluft spaltventiler eller vid lite modernare installationer ventiler genom fasaden modell fresh. Om du har ett frånluftsdon långt från duschen kommer förmodligen inte så mycket av fukten att dras med. Det du kanske ska testa med är öppna ventilen en aning och se hur luftströmmen blir, egentligen bara en återställning av hur systemet är tänkt att fungera i ditt fall om jag förstår hur det är konstruerat rätt.
Ditt frånluftsflöde kan dessutom råka förbättras som en sidoeffekt
Om jag fattar det rätt så ska jag alltså sätta en "snurrventil" vid duschen som jag öppnar lite lagom, och stänga ventilationen vid dörrentröskel. Då går luften in vid taket i duschen och ut mot f-ventilen vid dörren?myrstack skrev:Tänk på att vid en F-ventilation måste luften komma någonstans ifrån. Oftast har man ju vid mekanisk frånluft spaltventiler eller vid lite modernare installationer ventiler genom fasaden modell fresh. Om du har ett frånluftsdon långt från duschen kommer förmodligen inte så mycket av fukten att dras med. Det du kanske ska testa med är öppna ventilen en aning och se hur luftströmmen blir, egentligen bara en återställning av hur systemet är tänkt att fungera i ditt fall om jag förstår hur det är konstruerat rätt.
Det vore förståss ännu enklare och smidigare för då slipper jag eldragningen till fläkten
Ventil i väggen ja, stänga ventilationen vid tröskeln njää...
Normalt har man överluft in till ett badrum vid ett f-system och då ska det oftast vara en spalt på 200 cm2 i dörren. Sedan ska normalt frånluftsdonet i ett badrum sitta i närheten av duschen/badkaret eller liknande. I alla hus blir det givetvis en faktor av de kompromisser som måste tas osv utifrån möjlighet till kanaldragning osv. Rätt inställt ska det dock vara en luftström i badrummet in från en spaltventil eller liknande och genom överluft från ett annat rum (genom springa i överkant/underkant dörr). I vissa fall finns endast överluft
Testa ventilen i väggen innan du går vidare med något annat är mitt tips
Normalt har man överluft in till ett badrum vid ett f-system och då ska det oftast vara en spalt på 200 cm2 i dörren. Sedan ska normalt frånluftsdonet i ett badrum sitta i närheten av duschen/badkaret eller liknande. I alla hus blir det givetvis en faktor av de kompromisser som måste tas osv utifrån möjlighet till kanaldragning osv. Rätt inställt ska det dock vara en luftström i badrummet in från en spaltventil eller liknande och genom överluft från ett annat rum (genom springa i överkant/underkant dörr). I vissa fall finns endast överluft
Testa ventilen i väggen innan du går vidare med något annat är mitt tips
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Kollade ikväll, ventilhålet vid duschen drar utåt (mot fasaden), så det verkar vara självdrag. Kanske bara ska koppla på ett kallrasskydd? Det borde funka bra på vintern ialla fall, får se hur det funkar på sommaren när draget blir sämre...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden