Vi har köpt ett 70-tals hus med självdragsventilation och direktverkande el. Vi håller för tillfället på att konvertera till vattenburen uppvärmning och förslaget som vi har fått är att installera en luft/vatten värmepump då vi har över 50 meter innan de kommer berg. Markförhållandena är inte jätte bra lämpade för jordvärme heller då det i princip bara är sand samt att tomten inte är jätte stor. Jag har försökt hitta information om att kombinera luft/vatten värmepump med återvinning på frånluften då vi vill göra nått åt ventilationen när vi ändå bygger om.

Detta verkar dock inte helt enkelt att hitta någon vettig information om. Verkar finnas en del om man skall ha jord eller bergvärme men inte till luft/vatten. Är det någon som har tips eller idéer på hur man skulle kunna återvinna värmen från frånluften ?

FTX aggregat på vinden kanske kan vara nått?

Tanken har slagit mig, men det är en 1½ plans villa och om jag inte har missförstått FTX så skall väll tillluft och frånluft skiljas och då blir inte installationen helt enkel... Skulle innebära att jag måste dra tilluftsröret från ena kattvinden till den andra för att få vettig spridning. Men det är helt klart ett alternativ. Dock skulle jag helst hitta nått system som man kan docka med värmepumpen om det finns något sådant.

Varför inte en frånluftvärmepump?

Det är det vanligaste, = mest ekonomiska, sättet att lösa energihushållningen i nybyggen.
Borde väl funka i ett gammalt hus också.
Och ni kan få bra ventilation = inomhusluft på köpet.

Kolla på Nibe Fighter 750 http://www.nibe.se/f750

Har inte själv en sådan, då jag har ett nybyggt hus, som genom sin isolering klarar sig bra med
minsta sortens luft/luft värmepump :)

Thermia Atria l/v går att kombinera med frånlufts modul men kostar troligtvis en hel del.

Mikael_L
Det låter som att ni ska välja antingen frånluftsvärmepump eller FTX.

En FLVP är ju fyra funktioner i en enhet, varmvattenberedare, värmepanna för uppvärmning (med cirk-pump och allt), frånluftsfläkt som står för ventilation samt återvinning av värmen i avluft.

Tack för alla svar! Ett FTX system kanske är den bästa lösningen isf i kombination med luft/vatten värmepumpen. Tanken är att värmepumpen skall stå i källaren och det blir en massa rördragning ifall jag skall få ner ventilationsrör dit. Någon som har erfarenhet om hur mycket utrymme som behövs för tillluftsrören ? Som sagt så kommer jag isf behöva gå från ena kattvinden där frånluftskanalen ligger idag över till den kattvinden på andra sidan huset över taknock. Skulle man kunna gå mellan yttertak och innertak i isoleringen (dvs i snedtaket på övervåningen) ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.