1 362 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Osäker på ventilationsfunktion i radhus
Denna funktion på ventilationen har vi i vårt radhus. Ventilationen på övervåningen är under all kritik.
Det jag tycker är konstigt är att det enbart finns en frånluftsventil på hela övervåningen som sitter i badrummet.
Finns det något man själv kan göra?
Bifogar manual från värmeväxlaren som sitter ovan/ihop med köksfläkten det jag antar att allt utgår ifrån och kommer tillbaka till. Samt skiss på ventilationen i radhuset.


Det jag tycker är konstigt är att det enbart finns en frånluftsventil på hela övervåningen som sitter i badrummet.
Finns det något man själv kan göra?
Bifogar manual från värmeväxlaren som sitter ovan/ihop med köksfläkten det jag antar att allt utgår ifrån och kommer tillbaka till. Samt skiss på ventilationen i radhuset.
Du har ett kompakt FTX-system.
När rengjorde/bytte du filtrena i aggregatet?
Det låter som om frånluftflödet är väldigt lågt, eventuellt även tilluftflödet. Rekommendationen är att all luft ska bytas ut varannan timme i bostäder.
Egentligen så ska det vara frånluft i klädkammaren istället för tilluft som det är idag.
Frånluft ska det vara från "dåliga" utrymmen som bad, toa, tvättstuga, kök mm.
Tilluft ska det vara i "bra" utrymmen som sovrum, vardagsrum ev. matplats.
När rengjorde/bytte du filtrena i aggregatet?
Det låter som om frånluftflödet är väldigt lågt, eventuellt även tilluftflödet. Rekommendationen är att all luft ska bytas ut varannan timme i bostäder.
Egentligen så ska det vara frånluft i klädkammaren istället för tilluft som det är idag.
Frånluft ska det vara från "dåliga" utrymmen som bad, toa, tvättstuga, kök mm.
Tilluft ska det vara i "bra" utrymmen som sovrum, vardagsrum ev. matplats.
Men tanke då på övervåningen, när man då stänger en dörr till ett sovrum och har dörren stängd till badrummet.
Hur ska då luften cirkulera bra?
Då ska tilluften passera från sovrummet med stängd dörr, genom hallen, till badrummet som har stängd dörr.
Kan väl inte bli något bra flöde då?
Hur ska då luften cirkulera bra?
Då ska tilluften passera från sovrummet med stängd dörr, genom hallen, till badrummet som har stängd dörr.
Kan väl inte bli något bra flöde då?
Klicka här för att svara