Vi ska installera ett FTX-system i huset och jag funderar över en del av källaren som är kallförråd/matkällare/vinkällare (och jag kommer även att ha några servrar snurrande i det rummet).
Ska det vara helt utanför den allmänna ventilationen och bara ha ventiler utåt? I nuläget sitter det en ventil på vardera av de två ytterväggarna på var sin sida av förrådet.

Jag funderar på om man kanske skulle ta lite frånluft från kallförrådet och låta lite luft gå från det intilliggande hobbyrummet som kommer att vara uppvärmt, kan det vara en idé?

I nuläget så blir det ner mot 4-5 plusgrader på vintern och upp mot 17-18 grader heta sommardagar - o ch väääldigt fuktigt på sommaren. Vad tror ni är bäst?

Vad är syftet med att ventilera med FTX? Ökad mängd tilluft utifrån under (senare delen av) sommaren innebär bara ökad mängd kondens och ytterligare fukt. Du vill sannolikt minska RH så att dina servrar mår bra. Detsamma gäller om du ska förvara matvaror där, lagom är bäst.

Under sommartid skulle det vara enklare med en mindre uteluftsventilering och/eller en avfuktare.

I min matkällare har jag endast en ventil i ytterväggen ej anslutet till ftx.

Att ha servrar i mat/vinkällare tycker jag är helgalet. De kommer värma upp ett utrymme som hela idéen är att det skal vara svalt?

Det får bli så här nu: jag sätter en ventil från intilliggande hobbyrum för att få in lite luft som inte är utomhustemperatur, sen blir det ett frånluftsdon till FTXen som suger lite luft i andra änden av förrådet. Detta för att få lite luftcirkulation där inne. Det är små flöden jag kommer att ha och jag kan helt stänga ventil och don om jag vill.

Jag vill inte dra in uteluft rakt in på varma och fuktiga sommaren eller smällkalla vinter, jag hoppas kunna hålla c:a 15 grader i utrymmet året om.

Angående servrarna så är det kanske inte optimalt men jag räknar med att de inte kommer att värma så vansinnigt mycket. Några stycken servrar - jag kanske ska tänka på att köra lite strömsnåla komponenter - och ett utrymme på 2x4x2.40 m borde funka. Annars får jag fixa kylning/avfuktning av utrymmet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.