Håller på och flyttar några väggar och då detta påverkar dragningen av ventilationsrören (eternit) så jag bestämde mig för att plocka bort alla gamla rör och sätta in nya i plåt.
Är dock lite osäker på hur jag ska bygga de nya och vill ha era synpunkter. Takhuven är en fyrkantig träkonstruktion med plåt på utsidan. I denna satt det fyra stycken rör där två gick till badrummen, en imkanal och den sista bara satt i takgenomföringen och ventilerade vinden. Runt dessa var det isolering. Högst upp ett hönsnät över de rör som mynnade uppåt.
Har väl planer på att sätta in mekanisk frånluft framöver istället för självdrag som det hittills varit och jag vill förbereda för detta redan nu. Är jag rätt ute om jag sätter in en imkanal 125 eller 160, en liknande för ventilering av vinden och sedan ett större rör (200?) till vilken jag kopplar badrummen och senare sätter fläktaggregatet på?
Har även funderingar på att ansluta sovrummen på denna fast med ett lägre flöde med förhoppning om att få bättre spridning av den varma luften från luft-luft värmepumpen som finns på nedre plan. Är det en bra eller dålig idé?
Vad är det för typ av isolering man ska ha runt de nya rören? Stenull eller glasull?