Vet inte om det här hör hemma i Badrum eller Ventilation, men vi gör ett försök :)

Jag håller på med min badrumsrenovering och skulle vilja sätta in en Intellivent 2.0 på frånluftsröret till min självdragsventilation.

Problemet som jag ser framför mig nu när jag tittar på produktbeskrivningen är att minsta installationsmått som krävs är 120mm i sidled från centrum på röret (http://www.fresh.se//50.0.1.0/2531/download_4438.php). Det står däremot ingenting om storlek på fläkten i sig.

I dagsläget på bara reglarna har jag 120mm till centrum om jag pressar röret lite åt sidan (röret är för övrigt ca 130mm ø), men då ska också 15mm plywood + 13mm gips och sedan kakel på väggarna (ca 7-8mm till?), så jag kommer ha knappt 85mm att spela med.

Röret går inte att flytta på, så frågan är då, hur bred är egentligen fläkten? Kommer den att få plats eller ska jag börja leta efter alternativ som inte är lika stora?

En tanke slog mig precis, man kanske kan montera den stående istället? Kan väl knappast påverka funktionen?

Däremot är det kanske inte så estetiskt tilltalande, tar gärna emot smarta tips eller alternativa lösningar :D

Yttermåtten på fläkten är 202x152mm (31mm "tjock").
Jag har sett den monterad på höjden och det borde inte göra något för funktionen, mer än var strömbrytaren hamnar.
Du kan även använda den lilla stosen för 100mm hål (98mm istället för 118mm) och på det sättet flytta fläkten lite i sidled.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.