Fastnat i beråd och testar forumet:

För kanske ett år sedan gjordes en OVK-besiktning i min solnalägenhet. Lägenheten är en borätt i ett hus byggt 1939.

Vid besiktningen fick jag en anmärkning:
ovk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spisfläkten som nämns är en rostfri 60-kåpa med fläkt i, alltså ej kolfilter, som satts in av någon tidigare ägare – oklart vem. (Den är absolut ej monterad 1939, som man kan ledas tro av protokollet - snarare någon gång mellan 2001 och 2009.)

Min första reflex var att ordna med denna provtryckning. Eftersom jag inte har en aning om vart man vänder sig, bad jag styrelsen om kontaktuppgifter till inspektionsföretaget Inspecta, som utfört besiktningen. Mailade de två kontakter jag fick, men fick aldrig svar.

Hur som helst, så börjar det nu brännas igen, då ny OVK-besiktning närmar sig.

Fråga till forumet:
Har någon erfarenheter av detta?
Vem utför provtryckning?
Är det dyrt? :confused:

Tack på förhand!

Redigerat:
Jag tror att detta gäller för din lägenhet också. I lägenheter med självdragsventilation får man inte ansluta en fläkt till ventilationskanalen eftersom det finns risk för att matos trycks ut i grannlägenheterna.
Styrelsen i din förening borde ha koll på vad som gäller. Om varje lägenhet har en individuell kanal upp i skorstenen är det inga problem och en provtryckning ska i så fall räcka.
Om du söker på ventilationskontroll Stockholm får du upp flera firmor som borde kunna hjälpa dig. Skorstensfejaren (sotaren) i kommunen kan också hjälpa dig med råd och kontroll.

Provtryckning görs av sotaren eller brandskyddskontrollanten i kommunen.
Tar ca 1h att provtrycka. så resa plus jobb kanske 3h med lite oflyt. 500+moms *3.Ännu mer oflyt så kanske de är 2st så 6h men det måste nog räknas till worstcase scenario.

Ditt största problem kommer bli att din skorsten till 98% säkerhet läcker som ett såll även fast det är en egen kanal.
Vilket innebär att man måste täta den med glidgjutning a 1200kr/m.

Det billiga alternativet här är att du kopplar bort fläkten från kanalen och säger att du kör med kolfilter.
Sen när besiktningen är godkänd så gör du som du vill. Nästa kontroll infaller förmodligen om 6 år.
You do the math...;)

• Gilla
hnurre
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.