Hej,
vi har haft Thermex Integrata lift bänkfläkt med kolfilter i snart två år i vårt nya hus.
Är dock besviken på sugförmågan och större delen av oset fortsätter uppåt. Har dock en teori att det är luftflödet i vårt hus som skapar detta problem.
Vårt kök har tilluft framför köksön i form av spaltventiler (men även en fönsterdörr som ofta är öppen) samt frånluftsventil bakom köksön. Utsläppen från fläkten sker i golvnivå bakom köksön. Se bild.
Jag har tycker det verkar som att luftflödet i köket gör att oset hela tiden ligger bakåt i köket dvs från fläkten.
Några tips på vad man kan göra?
vi har haft Thermex Integrata lift bänkfläkt med kolfilter i snart två år i vårt nya hus.
Är dock besviken på sugförmågan och större delen av oset fortsätter uppåt. Har dock en teori att det är luftflödet i vårt hus som skapar detta problem.
Vårt kök har tilluft framför köksön i form av spaltventiler (men även en fönsterdörr som ofta är öppen) samt frånluftsventil bakom köksön. Utsläppen från fläkten sker i golvnivå bakom köksön. Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har tycker det verkar som att luftflödet i köket gör att oset hela tiden ligger bakåt i köket dvs från fläkten.
Några tips på vad man kan göra?
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Det är en kolfilterfläkt. Tilluften spelar ingen roll eftersom fläktens utblås går tillbaka till köket.corre skrev:
TS, bänkfläkten presterar dåligt. Bäst förutsättningar får fläkten om du startar den 5 min innan du börjar laga mat på hällen, en luftström som hjälper oset till fläkten skapas då.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Att genom design försöka bryta mot naturlagarna har aldrig funkat speciellt bra.
Varm luft stiger. Att försöka få den att gå neråt på ett bra sätt går men då krävs helst en efterbrännkammare till en JA 37 Viggen under din spis för få detta konststycke att lyckas.
Jag har sett en hel del sådana där fläktar när man varit i nybyggda villor, men jag har aldrig sett någon som fungerar.
De är inte till för att användas, de är bara till för att köpas.
Varm luft stiger. Att försöka få den att gå neråt på ett bra sätt går men då krävs helst en efterbrännkammare till en JA 37 Viggen under din spis för få detta konststycke att lyckas.
Jag har sett en hel del sådana där fläktar när man varit i nybyggda villor, men jag har aldrig sett någon som fungerar.
De är inte till för att användas, de är bara till för att köpas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden