Vi håller på med slutanmälan på vårt hus och kommunen säger att ventilationsprotokollet är felaktigt. När jag nu försöker kontakta företaget som genomfört injusteringen för att fråga om de så har de gått i konkurs.

Det kommunen säger är att siffrorna i de båda kolumnerna (projektvärde och kägelinställning, frånluft l/s) ska vara ungefär likadana, vilket de inte är.

Så innan jag kontaktar något nytt företag för att göra om allting så tänkte jag att jag kan kolla här om lite input vad de där kolumnerna egentligen betyder och vad de borde vara.

Kan tillägga att vi inte upplevt några problem alls med pumpen (bortsett från kompressorfötterna som ju inte alls har med det här att göra). Är en Nibe750.

Åsa Lund
Det ena värdet anger hur stort luftflöde det borde vara i respektive rum, det andra värdet är uppmätt flöde.
Ring en firma som kan hjälpa dig att justera in luftflödena.

Det låter ju märkligt. Protokollet är ju från de som gjorde injusteringen och de borde ju ha justerat in det så att det är korrekt.

Nu har jag kommit på hur jag tror att det är.

I kolumnen projektvärde så ligger det som det ska vara och i kolumnen kägelinställningar så ligger det som de har fått justera för att nå värdet i kolumnen projektvärde. Och sedan så är kolumnen uppmätt värde tomt, men där skulle det ha stått vad de får det till efter justeringen och den är nog tom för att det är samma i den som i projektvärde.

För kolumnen kägelinställning innehåller förändringar typ +2, -2 och liknande.

Åsa Lund
Uppmätt värde ska fyllas i vid injustering. Verkar inte gjorts?
Man får inte bara fylla i projekterat värde, det ska mätas på rätt sätt vid varje utsug.

Ja +2 eller -2 betyder hur många mm dom behövt justera käglan från noll-lägel. Finns en mät-mall att använda när man skruvar in/ut käglan. Men dom borde ändå fyllt i det uppmätta värdet efter justering och det diffar nog väldigt lite mot projekterat. Kan du inte fylla i själv och skicka tillbaka å säga att du fått ett uppdaterat av firman?

Tack, då vet jag i alla fall att själva inställningen är rätt och bara protokollet som saknar en kolumn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.