Goddag
Jag har gjort om en garderob till en sovalkov om ca 5kvm där två ungar ska knoppa. Kruxet är att det är noll luftombyte där pga inga ventiler och endast en 80cm dörröppning. Behöver därför förmodligen sätta in en ventil alternativt en fläkt för att få lite rotation på luften. FTX är på ingång men detta lilla skrymsle ligger liksom vid sidan av (på motsatt sida tilluften i barnrummet med en dörr där emellan som är den naturliga vägen för luften att gå).
Skulle gjort en skiss om jag inte skrivit detta från telefonen.
Nåväl, frågan är vilka smarta lösningar det finns på mitt problem. Paxfläkt eller liknande funkar inte då det måste vara näst intill knäpptyst. Kan en vanlig ventil funka eller behöver det vara nåt motoriserat? En småsnurrande datorfläkt skulle kunna funka och ge nog med fart på luften tror jag men hur gör man en sån installation på lämpligt sätt? Andra idéer?

Tack på förhand!

Fresh intellivent är i princip en snyggt förpackad datorfläkt, dom lägsta fläktstegen
är i princip ljudlösa, tror inte det blir tystare eller enklare med en datorfläkt.

Peter2400 skrev:
Fresh intellivent är i princip en snyggt förpackad datorfläkt, dom lägsta fläktstegen
är i princip ljudlösa, tror inte det blir tystare eller enklare med en datorfläkt.
Det blir säkert enklare men vid lägsta hastighet flyttar de 30kbm/h vilket är mer än tilluften till rummet så det kommer bli lite rundgång. Datorfläktar borde ha större möjligheter att påverka hastigheten?

pelpet skrev:
PC-fläktar är bra. De är tysta och billiga. Jag skulle rekommendera några sådana som går på låg hasighet. Montera dem så att de cirkulerar luften.

Med en fläktkontroller kan hastigheten och därmed ljudnivån styras.
[länk]

PC-fläktar går på 12V likström.
Hur gör man enklast anslutning mot 240v i väggen ifall det inte finns 12v i närheten? Trafo emellan?

Japp, trafo emellan.

jackass skrev:
Det blir säkert enklare men vid lägsta hastighet flyttar de 30kbm/h vilket är mer än tilluften till rummet så det kommer bli lite rundgång. Datorfläktar borde ha större möjligheter att påverka hastigheten?
Man brukar rekommendera en minimiflöde på
4l/sec per person i ett sovrum.
Om 2 personer ska sova där krävs alltså 29kbm/h.
Tror inte du behöver vara rädd för att få för hög luftomsättning.

Peter2400 skrev:
Köpte för enkelhets skull en intellivent celsius och nu klurar jag på var den ska placeras. Väggen i fråga är 2m bred och har en höjd mellan 60 och 200cm. Längs denna ska det stå en säng med huvudändan där väggen är som högst.
Funkar det att sätta fläkten 1m från huvudkudden(gips) eller bör jag dra den längst upp i taket där det tyvärr är plankvägg? Ämnar köra den på lägsta hastigheten konstant. Är ingen elektriker så kan inte testa ljudnivån.

Redigerat:
1m från kudden fungerar nog på lägsta hastighet, men kan du ju dålig möjlighet att höja om du skulle vilja det.
Vet inte hur ditt rum ser ut, men generellt vill man ha frånluft så långt ifrån tilluft i rummet som möjligt.

jackass skrev:
Funkar det att sätta fläkten 1m från huvudkudden(gips) eller bör jag dra den längst upp i taket där det tyvärr är plankvägg?
Fresh intellivent är förvisso nästan ljudlös på de lägsta varvtalen. Men på natten blir det vanligtvis mycket tyst och placerar du fläkten en meter från huvudet kommer du att höra den, (såvida du inte har någon form av hörselnedsättning).

Placera den så långt som möjligt från sängen, utan att göra avkall på funktion. Plankvägg eller gipsvägg spelar mindre roll. Du måste du ju ta upp ett hål oavsett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.