Förutsättning;
6*2m badrum. Dusch i ena kortänden,badkar i andra änden. Tilluft via dörr från vardagsrum. Dörren dvs tillluften är placerad bredvid badkaret.Se nedan ritning.Kallvind ovan tak.
Skall nu montera fläktar och funderar lite på var jag skall sätta ventilatonen. Räcker det med en frånluft (pax typ) vid dusch eller måste jag ha en ovan både bad och dusch?Bäst att ha en strax utanför duschen mot hallen till ? Räcker en fläkt vid dusch för att ta hand om fukten även vid bad,trots att badet ligger på andra sidan rummet?
Rördragningen blir upp genom innertak, 90grader sedan några meter ( beroende på placering av donet) genom vinden och ut genom vägg på baksidan av huset.Självfallet isoleras röret på vinden.
6*2m badrum. Dusch i ena kortänden,badkar i andra änden. Tilluft via dörr från vardagsrum. Dörren dvs tillluften är placerad bredvid badkaret.Se nedan ritning.Kallvind ovan tak.
Skall nu montera fläktar och funderar lite på var jag skall sätta ventilatonen. Räcker det med en frånluft (pax typ) vid dusch eller måste jag ha en ovan både bad och dusch?Bäst att ha en strax utanför duschen mot hallen till ? Räcker en fläkt vid dusch för att ta hand om fukten även vid bad,trots att badet ligger på andra sidan rummet?
Rördragningen blir upp genom innertak, 90grader sedan några meter ( beroende på placering av donet) genom vinden och ut genom vägg på baksidan av huset.Självfallet isoleras röret på vinden.
Redigerat:
Vårt badrum är ganska likt ert vad gäller placering av badkar och dusch, fast rumsmåtten är 5x4m. Vi har tilluft från två dörrar. Vår Fresh Intelivent (som man kan jämföra med Pax) sitter placerad över duschen, men den startar relativt snabbt även när vi badar, trots att det är ca 6 m till fläkten (dusch och badkar är i varsitt hörn så de är så långt ifrån varandra det går i rummet). Vi har aldrig upplevt något problem med det och vi har aldrig upplevt att vi skulle behöva en fläkt till.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Inga spaltventiler i fönstret. Däremot så har jag luftspalt underkant dörr in till badrummet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden