Jag funderar på att byta fläktkåpa då jag renoverat köket och den gamla ser lite tråkig ut. Det är en Futurum Alliancekåpa som jag tyvärr inte vet beteckningen på. Jag bytte takmotorn för några år sedan från SVAB som sattes in när huset byggdes 1979, till System Air (tror att det är en TFSK 200). Allt fungerar fint i dag. Om jag köper en modern Alliancefläkt från Franke, är det bara att byta rakt av, kommer styrningen till takmotorn att fungera som tidigare? Måste jag justera flödet eller kan jag kolla på den gamla kåpan och ställa den nya likadant?

Efter lite efterforskning verkar det som att Franke F240-16 (=Cylinda Nova 60?) i princip är det enda valet som ersättningsfläkt?

Jag bytte ut min gamla fula kåpa när jag gjorde en lättare renovering av köket till en Cylinda Alliance (borstad rostfri).
Fanns en riktigt snygg platt Alliance fläkt men den kostade mer än dubbelt mot cylindan så det tyckte jag inte det var värt.
Tyckte dock att den blev väldans mycke mera sus i badrummen efter bytet så jag kopplade om transformatorn från standard 100v tror jag det var till 80v o då susa det inte lika mycket (har för mig den gick o ställa i 60,80.100,120v)

• Gilla
jensii
  • Laddar…
Eller så gör man som min snåla granne i radhusområdet, köp en skitbillig köksfläkt från tretti.se och koppla direktel till frånluftfläkten på taket.... Han har iallafall bra luftombyte i radhuset, men jag gissar att det blir lite kallras på vintern och rejäl uppvärmningskostnad :-P

• Gilla
Kingenkongen
  • Laddar…
Det blev en Franke F240-16 till slut, det blev kanon. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.