Jag har sedan en tid tillbaka problem med ett skramlande/rasslande ljud när jag sätter på min köksfläkt (oavsett vilket av de tre lägena den körs på). Det låter nästan som att det har kommit in något i fläkthjulet. Fläkten är en Appliance ARE-900GIH. Jag har inte lyckats hitta någon manual online. Någon som vet vad det kan vara för fel och hur man kan lösa problemet?

Kan det vara så att det står "alliance" på fläkten? Och det skrapande ljud du hör är frånluftfläkten på taket som håller på att ge upp?

Om det inte är frånluftfläkt på taket så är det inte särskilt svårt att ta bort ventilationsslangen som är monterad på köksfläkten och (I AVSTÄNGT LÄGE) försiktigt snurra på fläkten för att försöka höra om det är lagerljud eller om kanske fläkten tar i ramen någonstans, därefter åtgärda.

Ropia skrev:
Kan det vara så att det står "alliance" på fläkten? Och det skrapande ljud du hör är frånluftfläkten på taket som håller på att ge upp?

Om det inte är frånluftfläkt på taket så är det inte särskilt svårt att ta bort ventilationsslangen som är monterad på köksfläkten och (I AVSTÄNGT LÄGE) försiktigt snurra på fläkten för att försöka höra om det är lagerljud eller om kanske fläkten tar i ramen någonstans, därefter åtgärda.
Det enda som står är modellnamnet "ARE-900GIH" och således har jag kommit fram till att det bör vara en Appliance. Bör kanske poängtera att det rör sig om en lägenhet. Såhär ser det ut om jag plockar bort fettfiltret:

IMG_0398[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet dock inte riktigt hur jag ska få loss den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.