1 647 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Frost och unken lukt på vinden
Hej!
Var uppe på vinden nyss och märkte att det var unken lukt och frost på råsponten. Detta beror troligtvis på att badrumsfläkten gick sönder i somras och har inte bytt ut den. Dessutom har vi ingen ventilation i huset. Alltså inga ventiler någonstans.
Skall troligtvis sälja huset om någon månad och skulle vilja lösa det kortsiktigt och långsiktigt.
* byter badrumsfläkten
* sätter upp ventilation i alla rum.
* sätter upp en byggfläkt och avfuktare på vinden så den torkar ur
Låter det som en bra plan? Då borde det se hyfsat ut på vinden, lukten borde bli bättre och borde lösa ursprungsfelet.
De andra åren har den också varit lite unken lukt, men inte som detta år. På sommaren torkar det alltid ut och det luktar ingenting då. Antar att det är för att ventilationen i huset är för dåligt och all varm fuktig luft stiger upp på vinden på vintern.
Var uppe på vinden nyss och märkte att det var unken lukt och frost på råsponten. Detta beror troligtvis på att badrumsfläkten gick sönder i somras och har inte bytt ut den. Dessutom har vi ingen ventilation i huset. Alltså inga ventiler någonstans.
Skall troligtvis sälja huset om någon månad och skulle vilja lösa det kortsiktigt och långsiktigt.
* byter badrumsfläkten
* sätter upp ventilation i alla rum.
* sätter upp en byggfläkt och avfuktare på vinden så den torkar ur
Låter det som en bra plan? Då borde det se hyfsat ut på vinden, lukten borde bli bättre och borde lösa ursprungsfelet.
De andra åren har den också varit lite unken lukt, men inte som detta år. På sommaren torkar det alltid ut och det luktar ingenting då. Antar att det är för att ventilationen i huset är för dåligt och all varm fuktig luft stiger upp på vinden på vintern.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ett modernt badrum genererar rätt rejäla mängder fukt, särskilt om de (kvinnliga) familjemedlemmarna gillar duschar med temperatur typ "ångbastu".
All denna fukt går rakt upp på vinden och kondenserar om det inte finns ordentlig frånluft så fixa fläkten omgående.
Med tanke på att det har varit plusgrader så har det ju nog hunnit bli en del fukt i råsponten, så du måste torka ut den först och sedan se om det blivit några mögelangrepp som behöver saneras. Särskilt om du ska sälja huset snart, då kommer förmodligen besiktningsmannen att anmärka på "biologisk påväxt".
Har du ett gammalt hus med självdrag som haft oljepanna? Det är ju ett ganska vanligt problem som många (inkl jag själv) har. Den riktiga lösningen är ju att installera FTX, men det är en rätt så stor investering.
Jag kommer att ha badrumsfläkt i toa och badrum och sen hålla koll på vinden så att inte fukten får fäste.
All denna fukt går rakt upp på vinden och kondenserar om det inte finns ordentlig frånluft så fixa fläkten omgående.
Med tanke på att det har varit plusgrader så har det ju nog hunnit bli en del fukt i råsponten, så du måste torka ut den först och sedan se om det blivit några mögelangrepp som behöver saneras. Särskilt om du ska sälja huset snart, då kommer förmodligen besiktningsmannen att anmärka på "biologisk påväxt".
Har du ett gammalt hus med självdrag som haft oljepanna? Det är ju ett ganska vanligt problem som många (inkl jag själv) har. Den riktiga lösningen är ju att installera FTX, men det är en rätt så stor investering.
Jag kommer att ha badrumsfläkt i toa och badrum och sen hålla koll på vinden så att inte fukten får fäste.
Yaken skrev:Ett modernt badrum genererar rätt rejäla mängder fukt, särskilt om de (kvinnliga) familjemedlemmarna gillar duschar med temperatur typ "ångbastu".
Har installerat nu en fläkt som går på lågvarv heltiden och sen maxar när fukten stiger. Vilken skillnad!! Aldrig imma på spegeln nå mer. Den gamla var dessutom felmonterad. Hade inget plaströr. Hur lat kan man bli?? Så gallret på utsidan var helt igendammad med isolering. Inte konstigt det inte funkat bra innan.
Ang varmt vatten när vi duschar så har jag nog varmare än min fru
Satte upp en 5kw byggfläkt och avfuktare igår. Jobbiga är att de måste stängas av på natten pga oväsen.
Ja vinden är ju inte optimal. Huset är från 32, taket behöver bytas. Men tänkte man får göra så gott jag kan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden