Har en KS 300 från omkring 1980 (som fungerar bra) men jag funderar på om inte värmeväxlarinsatserna ska rengöras? Jag har inget serviceschema så jag vet inte om det ska göras och i så fall hur man gör men inluftsfiltret verkar ju sitta efter värmeväxlarinsatserna. Även om vi har väldigt lite synliga föroreningar i luften där vi bor så så har det ändå blåst igenom några kubik under de här åren.

Nån som gjort det eller har ett serviceschema för Kanthal KS? Det kanske är samma princip och uppbyggnad på andra fabrikat. Hur har ni gjort?

Det verkar vara dåligt med svar. Det är inte så att det är ett Kanthermagregat som menas?

Jo så är det. Tack för inlägget som förtydligar

Det fungerar såsom att den varma frånluften värmer upp de veckade plåtarna i den ena "plåtlådan" under nån minuts tid för att sedan växla om luftströmmen och suga in friskluft utifrån under nästa minut. Detta sker i sekvens med det andra växelpaketet. Är det bara så växelspjället fungerar och inte läcker över för mycket frånluft till tilluften så är det bara att se till det inte ligger för mycket insekter i växlarpaketen och byta filter nån gång/år. Det brukar höras när fläktarna börjar lägga av och det är dags att byta lager och ev kondensatorer

Nu är det gjort med hjälp av en duktig ventilationstekniker som gjort rent kanaler och mätt flöden. Uppenbarligen många år sen växlarpaketen togs ur och rengjordes men det var en baggis. Vilken enkel men effektiv konstruktion för såväl funktion som service. Nu funkar det perfekt igen. Kostnad för service var inte många kronor och efter rotavdraget nästan så man rodnar.

Olaf3 skrev:
Uppenbarligen många år sen växlarpaketen togs ur och rengjordes men det var en baggis.
Hur gjorde de? Spolade de med hetvatten, använde de någon avfettning? Skulle själv behöva göra samma sak, men är lite nojig för att skada växlarpaketet.

Jag gjorde det själv när teknikern var här. Avfettning och sen hetvattentvätten. Ingen som helst risk att skada paketen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.