Hej allesammans!
Vår lilla toalett/duschrum (3 kvm, ska bli större) ska renoveras. Frågan är om vår nuvarande placering av frånluftsfläkten är okej, eller om den bör flyttas och sitta i taket, precis ovanför duschen...eller nån annan stans kanske?
Som ni ser på bilden sitter frånluftsfläkten på väggen nu. Vi har stora problem med fukt i badrummet efter duschning och det märks inte minst på det svarta mögel som bildas med jämna mellanrum i taket ovanför duschen. Har fått gnida/tvätta bort detta flera gånger. Detta är som ni förstår inte hållbart i längden och definitivt inget problem man vill ha kvar efter en dyr helrenovering.
Den firman vi anlitat för badrumsrenoveringen tror att en ny modern fläkt löser problemet även med nuvarande placering på väggen men reserverar sig och hänvisar till expertis om vi vill ha ett säkert svar.
Nu undrar jag förstås om det inte finns minst lika duktiga personer här i forumet som skulle kunna ge oss ett råd. Här är lite fler bilder:
Vår lilla toalett/duschrum (3 kvm, ska bli större) ska renoveras. Frågan är om vår nuvarande placering av frånluftsfläkten är okej, eller om den bör flyttas och sitta i taket, precis ovanför duschen...eller nån annan stans kanske?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på bilden sitter frånluftsfläkten på väggen nu. Vi har stora problem med fukt i badrummet efter duschning och det märks inte minst på det svarta mögel som bildas med jämna mellanrum i taket ovanför duschen. Har fått gnida/tvätta bort detta flera gånger. Detta är som ni förstår inte hållbart i längden och definitivt inget problem man vill ha kvar efter en dyr helrenovering.
Den firman vi anlitat för badrumsrenoveringen tror att en ny modern fläkt löser problemet även med nuvarande placering på väggen men reserverar sig och hänvisar till expertis om vi vill ha ett säkert svar.
Nu undrar jag förstås om det inte finns minst lika duktiga personer här i forumet som skulle kunna ge oss ett råd. Här är lite fler bilder:
Inte nog med att placeringen är ganska "ful", man vill ha frånluften helst i tak eller högt upp på vägg. Jag tycker att du skall titta på en bättre placering av frånluften helt klart, helst i taket med tanke på dagens problematik. Se även till att du har överluft till toaletten även när dörren är stängd. Beroende på dörr så kan du hyvla av en centimeter i botten av dörrbladet eller borra hål och täcka med spaltventil. Överluften in till badrum & toaletter skall helst tas i nederkant av dörr.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svaret, ska tänka på överluften oavsett hur fläkten går att placera.Ropia skrev:Inte nog med att placeringen är ganska "ful", man vill ha frånluften helst i tak eller högt upp på vägg. Jag tycker att du skall titta på en bättre placering av frånluften helt klart, helst i taket med tanke på dagens problematik. Se även till att du har överluft till toaletten även när dörren är stängd. Beroende på dörr så kan du hyvla av en centimeter i botten av dörrbladet eller borra hål och täcka med spaltventil. Överluften in till badrum & toaletter skall helst tas i nederkant av dörr.
OM man skulle sätta den i taket så måste ju ett spirorör (eller vad det nu blir) dras från duschutrymmet och liksom följa taket nedåt, mot utsugskanalen. Den kanalen går ut i kattvinden (se bild) som ligger bakom väggen och går i vad som verkar vara ett hölje av asbest innan den sticker iväg uppåt taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan är det ju detta med elektriska saker i våtutrymmen men det kanske är okej med godkända badrumsfläktar? Bör man låta en VVS-konsult eller liknande titta på detta så det blir rätt?
Har du fläkten gående kontinuerligt och får ändå mögelfläckar? Varm fuktig luft stiger såklart uppåt och det hade såklart varit effektivare med utsuget på högsta punkt men med ett luftflöde på 70-90 kubikmeter luft/tim (som en badrumsfläkt suger ut) byter luften i ditt våtutrymme minst 8 ggr/tim och borde ha klarat den fuktbelastning det handlar om, med den placering som är.Huvudsaken är att fläkten alltid går( som naturligtvis alla badrumsfläktar skall göra) och inte kan stängas av med ljusknappen el liknande som ibland otroligt nog förekommer. Svårt att få bort mögelfläckar ,och i stort sett omöjligt genom att bara måla över, när de väl uppstått. Det finns tydligen nån övermålningsbar primer som förhindrar genomslag i färgen, åtminstone i reklamen.
Fläkten går inte kontinuerligt, utan den har två lägen. Det är ju en gammal fläkt, verkar vara från tidigt 80-tal. Antingen är den på konstant eller i ca 20 minuter varefter den stänger av sig själv. Ljudnivån är så hög att den hörs i precis hela huset och i synnerhet i vardagsrummet som ligger på nedervåningen. När vi låtit fläkten gå i några timmar så är det förstås stor skillnad, men till priset av bullret.exerg skrev:Har du fläkten gående kontinuerligt och får ändå mögelfläckar? Varm fuktig luft stiger såklart uppåt och det hade såklart varit effektivare med utsuget på högsta punkt men med ett luftflöde på 70-90 kubikmeter luft/tim (som en badrumsfläkt suger ut) byter luften i ditt våtutrymme minst 8 ggr/tim och borde ha klarat den fuktbelastning det handlar om, med den placering som är.Huvudsaken är att fläkten alltid går( som naturligtvis alla badrumsfläktar skall göra) och inte kan stängas av med ljusknappen el liknande som ibland otroligt nog förekommer. Svårt att få bort mögelfläckar ,och i stort sett omöjligt genom att bara måla över, när de väl uppstått. Det finns tydligen nån övermålningsbar primer som förhindrar genomslag i färgen, åtminstone i reklamen.
Kanske att en modern fläkt med lägre ljudnivå och som styrs av luftfuktigheten snarare än av tiden vore en lösning? Av de offerter vi tog in på badrumsrenoveringen vill jag minnas att några sa att en modern fläkt är tystare.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men du har ju en vind ovanför duschen / hallen där det går dra upp ett ventilationsrör.
Protte
Protte
Tack för synpunkten Protteprototypen skrev:
Ovanför duschen är det ett mycket litet trekants-format vindsutrymme (som man inte kan krypa in i). Tänkte du att jag skulle dra ett helt nytt ventilationsrör då, alltså med nytt hål i yttertaket?...eller leda frånluften till det gamla röret?
Fläkten är en del av ventilationen för hela husetoch skall naturligtvis inte stängas av någon gång
Den kan möjligtvis få gå på olika hastigheter (grundflöde och forsering) men aldrig stå stilla. En Intelliventfläkt el likvärdig löser ditt problem även med den placering som är.Den tar inte bort dina redan fådda svartmögelfläckar, men du slipper få fler. Kostar en dryg 1000-lapp och är mycket tyst när den går på grundflöde. En badrumsfläkt från Rusta el likn är absolut inte samma sak så snåla inte.
Den kan möjligtvis få gå på olika hastigheter (grundflöde och forsering) men aldrig stå stilla. En Intelliventfläkt el likvärdig löser ditt problem även med den placering som är.Den tar inte bort dina redan fådda svartmögelfläckar, men du slipper få fler. Kostar en dryg 1000-lapp och är mycket tyst när den går på grundflöde. En badrumsfläkt från Rusta el likn är absolut inte samma sak så snåla inte.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det är uppfattat! Ska givetvis köpa en fläkt med kvalitet. Står inför en badrumsrenovering så de gamla mögelfläckarna är snart historia. Blir lugnad av att du tror att även den nuvarande placeringen kan räcka. Badrumsfirmorna jag fått offert av har sagt att de monterar "på befintlig frånluftskanal" så jag gissar att även de tycker att denna placering är okej. Men själv tror jag dock - vilket jag fått stöd för här i tråden - att den bör flyttas till taknivå nånstans. Frågan är då bara hur komplicerat det blir att dra nytt rör, om detta får plats osv.exerg skrev:Fläkten är en del av ventilationen för hela husetoch skall naturligtvis inte stängas av någon gång
Tack för ditt råd. Renoveringen är ganska omedelbart förestående så jag hinner inte testa först, men det du skriver stöds ju av andra här och jag ska satsa på en riktigt bra fläkt. Kanske räcker gamla placeringen. Min gamla fläkt har ju varit rätt kass och bara gått i ca 15-20 minuter i samband med duschning, så där har jag nog mycket av problemet.Freddedan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden