Hej!

Nu när det har slagit om till minusgrader så har jag upptäckt att vi har kondens på insidan av fönstren, i nederkant.

Huset är byggt -84 och jag upplever det som välisolerat, fönstren är energifönster. Från början så satt det en Nibe Fighter Twin som var kombinerad elpanna med värmeåtervinning men då den gav upp för ett par år sedan så satte vi in en Luft/vatten värmepump som funkar toppen, dock så försvann ventilationen i samband med bytet så då satte jag in en ny fläkt.

Huset är 2-plan men övervåningen är oinredd och nedervåningen är på 114kvm, fläkten jag satte in var en snabb lösning och den klarar att flytta 55l/s och går på max hela tiden.

Jag funderar på om kondensen kan bero på det snabba omslaget från 5-10+ till 10- som det var imorse?

Jag funderar även på om fläkten är för liten och att jag kanske skall byta mot en som klarar att flytta mer luft?

Har även funderat på en badrumsfläkt, kan jag sätta fläkten där jag har luftventilen idag så att det skjuter på luften som "huvudfläkten" drar eller blir det så att jag bara flyttar den fuktiga luften till dom andra rummen eller så?

Omslaget som sådant är nog anledningen till själva kondensen, men orsaken tror jag är att ventilationen kanske är för dålig. Jag förmodar att fläkten bara drar ut luft utan någon återvinning, detta ger en rätt stor värmeförlust och att sätta fler fläktar som drar ut luft ökar ju bara värmekostnaden även om du kanske får ett bätte inomhusklimat.
Du skulle kanske fundera på en FTX anläggning då den dels minskar värmeförlusterna men samtidigt tillför uppvärmd luft. Hur har du ställt tilluftventilerna (friskluftsventiler mm), är de stängda eller öppna ?

NetNut skrev:
Omslaget som sådant är nog anledningen till själva kondensen, men orsaken tror jag är att ventilationen kanske är för dålig. Jag förmodar att fläkten bara drar ut luft utan någon återvinning, detta ger en rätt stor värmeförlust och att sätta fler fläktar som drar ut luft ökar ju bara värmekostnaden även om du kanske får ett bätte inomhusklimat.
Du skulle kanske fundera på en FTX anläggning då den dels minskar värmeförlusterna men samtidigt tillför uppvärmd luft. Hur har du ställt tilluftventilerna (friskluftsventiler mm), är de stängda eller öppna ?
Jo tanken är att skaffa en FTX Anläggning i samband med att vi inreder övervåningen så det blir rätt dimensioner osv..

Ventilerna är öppna men inte fullt så öppna som under sommaren.

Kondensen verkar uppstå i dom fönstren som är nära en radiator och givetvis i fönstret som sitter alldels ovan radiatorer.

Eftersom din flvp har haft frånluft återvinning då finns ventilationskanaler kvar. Sätt ihop kanalröret som gick till flvp med det som gick ut från pumpen med flex rör och sen sätter du fläkten på utgående kanal på taket, om det passar.
Alternativ 2: kan du sätta en fläkt istället för flexröret och koppla ihop in/utgående ventilationsrör av fd flvp.

Matstj skrev:
Eftersom din flvp har haft frånluft återvinning då finns ventilationskanaler kvar. Sätt ihop kanalröret som gick till flvp med det som gick ut från pumpen med flex rör och sen sätter du fläkten på utgående kanal på taket, om det passar.
Alternativ 2: kan du sätta en fläkt istället för flexröret och koppla ihop in/utgående ventilationsrör av fd flvp.

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag satt dit en fläkt..

Om du ventilerar ut 55 l/s vilket är ca 200 kubik meter per timme då är inget fel på ventilationen. Element under fönster är ännu bättre mot kondens då varmluft har större kapacitet att innehålla vatten. Kvar återstår fönstret. Är det 2 el 3 glas, vad är det för fabrikat?

Då temperaturen har legat på runt 5-10+ fram tills nu då det sjönk till -10 när jag åkte till jobbet imorse så har radiatorerna varit som mest ljumna om ens det och nu är dom lite varmare men ändå inte varma.

Nu när jag kom hem från jobbet så låg temperaturen på +4 ute och kondensen är borta, tar nog ett par dagar innan huset är uppvärmt såpass att det är anpassat till den lägre temperaturen.

Fönstren är Elitfönster Kappa Energi 2-glas från hösten -84 då huset byggdes.

Jag skall dock tillägga att luftdonen inte är injusterade mer än på känn och när vi har duschat och främst då sambon har duschat (hon älskar sjukt varma duschar som helst skall vara 15-20min) så är det rejält med imma på spegel ovanför handfatet och även på fönstret så jag tror inte att det hade varit fel med bättre tryck i ventilationen.

Den nuvarande fläkten är en kanalfläkt i plast som sitter intryckt i spirot och 55L/S är max värde och det är ingen som vet hur dom kom fram till det värdet, kostade 500kr och det var som sagt en snabb lösning.

Har funderat på att sätta dit en isolerad EC fläkt med kapacitet på 82L/S och en styrenhet så jag kan reglera luftflödet.

Har även funderat på att köpa en luftflödesmätare, har sett att det finns för en femhundring på ebay, made in china men det är väl det mesta idag.. är det någon som har en åsikt angående dom?

Att det är imma på spegel och fönster efter dusch är inget konstigt alls. är imman däremot kvar efter ~20 minuter däremot så kan man misstänka bristfällig ventilation.

Är problemet på övervåningen eller även nedervåningen? Ofta är det övervåningen som kan strula då spaltventiler på övervåning måste jobba mot termiken att varm luft stiger/självdrag. Alltså så har man bra drag i nedervåningens spaltventiler medans övervåningens snarare står still. Om det är så testa att strypa nedervåningens spaltventiler något för att se om du får något drag på övervåningen.

Ropia skrev:
Att det är imma på spegel och fönster efter dusch är inget konstigt alls. är imman däremot kvar efter ~20 minuter däremot så kan man misstänka bristfällig ventilation.

Är problemet på övervåningen eller även nedervåningen? Ofta är det övervåningen som kan strula då spaltventiler på övervåning måste jobba mot termiken att varm luft stiger/självdrag. Alltså så har man bra drag i nedervåningens spaltventiler medans övervåningens snarare står still. Om det är så testa att strypa nedervåningens spaltventiler något för att se om du får något drag på övervåningen.

Övervåningen är inte inredd så där finns ingen ventilation osv..

Om vi koncentrerar oss på ventilationen.. tror ni att fläkten jag har nu (billig plastfläkt med maxeffekt på 55l/s) är tillräcklig eller är det en vettig investering att byta ut den till en isolerad kvalitetsfläkt med EC motor och styrning av effekten och maxeffekt på 82l/s? Priset ligger på 4000 för fläkten och styrningen.

Andra frågan..funkar en luftflödesmätare köpt för ett par hundra på ebay tillräckligt bra för att jag skall kunna justera luftdonen?

Dina ventiler sitter ju i kök, tvättstuga, badrum, klädkammare, finns det fler än så? Har du öppen planlösning?
Du kan ta en bit hushållsoapper och hålla inför ventilerna. Om den inte ramlar ner ich hålls kvar av suget då har du bra ventilation.
EC fläkten för 4000kr är dyrt. Du kan köpa samma sak på Soliduct.se mycket billigare. Men jag skulle ändå hopoa över snabb lösningar och satsa på FTX. Du har från luft kanakerna redan indragna då är bara till luften som saknas och aggregat.
Sätt igång ett projekt på sommar. Der blir fin fin. Hittar du priser kan du komma undan med 15tkr.
Imna i badrum som förra skb sa är ingen problem, det är naturlig och försvinner på en kvart.
Jag tror boven är för tunn fönster vilket ställer högre krav på luftfuktigheten inom hus. Men för torrt luft är inte bra heller. Prova och hålla högre temp inomhus och se om det blir bättre, typ 21 grader.
När fick du problemet? Hur vintrar har du bott i huset.
Det kav vara så att du får kondens just vid en viss temp förhållande inom/utomhus. Så det ligger på gränsen.
Förresten glöm badrumsfläkten, du får fukt i köket istället.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.