P
Jag nyligen köpt en sommarstuga med ett garage som jag tänkt använda till förvaring av kläder, handverktyg, elverktyg, möbler med mera över vintern. Garaget är några år gammalt med cementplatta som golv och byggt av trä och isolerat. Garaget har två ventiler lågt placerade på ena kortsidan och två ventiler högt placerade på motsatt sida. Jag har en temperatur/fuktmätare (tillverkare Loh Electronics)som jag kan läsa av via webben för att hålla koll när jag är borta. Vad behöver jag tänka på för att kläderna ska må bra och verktygen inte rosta? Hur ställer jag in ventilerna för att få lagom ventilation? Jag har läst om att det inte bara är att hålla frostfritt för att kunna förvara säkert utan att det gäller att hålla koll på fukten också. Men jag har inte sett några fuktvärden som rekommenderas. Just nu är det -3 grader utomhus och i garaget är det 10 grader varmt och 62% fuktighet.
 
Normal luftfuktighet i en bostad brukar sägas vara 40-60 procent RF, gärna 50. Dock varierar den verkliga fuktigheten mellan årstiderna. För att läsa mer om luftfuktighet har SMHI en intressant artikel i ämnet: http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/luftfuktighet-1.3910

Nu har jag ingen fakta på det, men brukar det inte sägas att det kan börja mögla i källare om luftfuktigheten är över 70-75 % RF? I så fall borde det även betyda att det kan börja rosta vid ungefär samma fuktighet. Värt att tillägga är att luften utomhus relativt ofta är väldigt fuktig, dvs mer än 70% och har du då ventiler så kommer ju den fuktiga luften in.

Om man vågar hänga kläder i garaget. Det är en himla bra fråga, för på den har jag inget svar på :)

Är garaget isolerat?
 
Redigerat:
TuXy skrev:
Är garaget isolerat?
Parema skriver: Garaget är några år gammalt med cementplatta som golv och byggt av trä och isolerat.
 
P
Det stämmer - garaget är isolerat och jag glömde nämna att jag har en elradiator med termostat som jag har satt till 10 grader. Är 40-60 procent RF normalt även när man har 10 grader? Jag har typiskt 20 grader och 38 procent RF i huset och 10 grader och 62 procent RF i garaget. Det kanske motsvarar samma absoluta fuktighet?
 
Jag skulle säga att det är fullt normal luftfuktighet du har trots 10 grader. Håller du dig under 70 % tycker jag med det jag läst att det borde vara ett bra klimat. Om du stänger ventilerna nästan helt till garaget blir luftkvalitén troligen sämre, men det borde bli lägre luftfuktighet eftersom elradiatorn hjälper till att torka luften som finns i garaget.

Ju varmare det blir desto mer vatten kan luften bära.

Dock bör det ju tilläggas att jag inte vet hur fuktigheten kommer påverkas mellan årstiderna i garaget med radiatorn inställd på 10 grader. På sommaren kommer elradiatorn inte alls vara igång så under rötmånaderna är det möjligt det skulle kunna bli mer fuktigt. Men så länge radiatorn alltså är igång borde den lyckas torka luften om det förutsätter att det inte ständigt blåser in ny fuktig luft genom ventilerna.
 
P
TuXy skrev:
Jag skulle säga att det är fullt normal luftfuktighet du har trots 10 grader. Håller du dig under 70 % tycker jag med det jag läst att det borde vara ett bra klimat. Om du stänger ventilerna nästan helt till garaget blir luftkvalitén troligen sämre, men det borde bli lägre luftfuktighet eftersom elradiatorn hjälper till att torka luften som finns i garaget.

Ju varmare det blir desto mer vatten kan luften bära.

Dock bör det ju tilläggas att jag inte vet hur fuktigheten kommer påverkas mellan årstiderna i garaget med radiatorn inställd på 10 grader. På sommaren kommer elradiatorn inte alls vara igång så under rötmånaderna är det möjligt det skulle kunna bli mer fuktigt. Men så länge radiatorn alltså är igång borde den lyckas torka luften om det förutsätter att det inte ständigt blåser in ny fuktig luft genom ventilerna.
Tack för synpunkterna TuXy. Jag kommer att ha ventilerna något öppna och köra vidare med 10 grader och fuktmätning. Kanske gör jag ett prov med 15 grader för att se hur fukten påverkas.

För att få bättre koll kompletterade jag med temp/fukt mätare utomhus och i ett uterum också:

ute 4 grader 90 RF
uterum 4 grader 84 RF
garage 10 grader 61 RF
inne 20 grader 43 RF

Jag blev överraskad av det höga RF värdet ute, men det verkar rimligt när jag kollar med SMHI artikeln i tidigare länk. Uterummet är något torrare än ute även om vi uppfattar det som väldigt fuktigt och inte förvarar dynor där. Garaget är avsevärt torrare än uterummet och vi tvekar inte att förvara det mesta där.
 
Problem blir det om det är 15 grader ute OCH fuktigt, då har termostaten i garaget slagit av och det är 10 grader och RH blir högre än ute.

Bättre att ha ett litet element som precis orkar hålla 10 grader varmare än ute.

Protte
 
jag hade stängt alla ventiler, vad ska man med bra luft till när det inte är en människa där?
Haft elementet på 10 grader och satt en sil med vägsalt över en hink, funkar som torrboll och avfuktar luften, googla så du får tips om salt med rätt sammansättning. Så gör vi i vår lilla badstuga.
 
Bra feedback där med att stänga ventilerna helt. Det borde vara ännu bättre än att ha de bara lite öppna!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.