Go kväll !

Har byggt ett nytt kök i ett nytt rum så har dragit ett ny ventilation för köksfläkten, har den nya fläkten på taket.

Har självdrag i huset.

Ska fläkten alltid ha gå på ett grundflöde ?
 
Det beror på hur ventilationen är uppbyggd i övrigt.

Grundtanken är att det alltid finns ett frånluftsflöde i ett kök, om det åstadkoms genom en frånluftsventil (med egen fläkt/självdrag eller ansluten till centralt aggregat) eller via kåpan har inte så stor betydelse.

Alltså:
Har du inte något separat frånluftsflöde ska det finnas ett grundflöde i kåpan.
 
Har självdrag i huset och det sitter en frånluftsventil i köket.

Fläkten går inte på något grundflöde nu och spjället är stängt.

Men tack för svar ! =)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.