Hej. Jag skulle vilja sätta en frånluft i köket. Där finns en gammal igensatt ventil bakom en snedvägg där spisen står, jag skulle vilja öppna upp och sätta ett litet utsug. Den skulle då hamna ca 1100 ovan spisen. Över spisen finns en kolfläkt. Frånluften skulle då ligga över och bredvid denne.

Vi har ett renoverat litet 1,5 plans hus med självdrag, dvs det cirkulerar inte som förr i tiden. Vi har dåligt med tilluft och dåligt med frånluft. En riktig tilluft finns i hela huset och enbart frånluft i badrummet. Jag tänkte sätta in så det finns tilluft i alla utrymmen utom kök och badrum. I badrum finns som sagt frånluft, man jag vill gärna ha en i köket också, kolfläkten gör ingen större skillnad och all ånga från matlagning hamnar som imma över fönstren.

Förlorar man mycket värme på att sätta en frånluft? Känns som att det borde dra in kalluft och suga ut vår uppvärmda luft.

Hur bör jag tänka? Jag gör gärna så mycket som möjligt själv.

Mycket tacksam för svar

Huset och framför allt personerna som bor där mår ju bra av ventilation.
Såvida du inte sätter in FTX (system med värmeväxlare) så är det ju någon form av mekanisk ventilation som gäller.
Visst innebär det att man drar in kalluft och drar ut varmluft, men ventilation måste till.

Kanske kan det vara en idé att byta ut kolfläkten (eller insatsen om det är möjligt) till en utsugsfläkt?
Alternativt då sätta en frånluftsfläkt (finns ju fina med bl..a fuktstyrning) i den igensatta ventilen.
För att vara optimalt bör fläkten kunna gå konstant på lågvarv.
Tänk också på vart den fuktiga luften tar vägen, så att den inte orsakar skador på vägg eller annat.

Tack för ditt svar. Men är det ett problem att utsuget i så fall skulle sitta nära spisen? Utsug 1100 över spisen skulle ju kunna vara ett aber vad gäller brandskydd? Hur menar du med den fuktiga luften, kan det bli problem i väggen om man drar genom en plastkanal?

Gällande imkanaler och brandskydd finns mer på www.imkanal.se
Det är ju isoleringskrav på rör som inte går inne i själva köket.
Ska du direkt genom väggen så är det väl isoleringsnivån där. Möjligen också krav på plåtbeklädnad runt stosen på utsidan?

Drar du ut varm, fuktig luft så kondenseras den ju när den kommer ut med risk för fuktskador på ex. panel.

Ok. Jag ska kolla upp det, tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.