Funderar på om jag ska sätta flexibla ljuddämpare eller inte närmast tilluftsdonet...

Jo, jag ska dra ftx i huset, dom flesta tilluftsdon är enkla i taket på övervåningen. Men dom som är nere i undervåningen behöver jag dra nya friskluftkanaler till.

Undervåningens tak är tillverkat av ca 30cm lättbetong, den tänkte jag mer eller mindre hacka mig igenom och sen dra rör i hörnet på övervåningens rum upp till vinden & ftx aggregatet.

Själva hålet igenom golvet tänkte jag dra med flex slang 100mm till ett luftdon 100. Det utrymme som blir över kring slangen tänkte jag fylla med byggskum... På övervåningen tänkte jag bygga in ventilationsröret med plyfa och gips. Blir kanske inte snyggast men tillräckligt bra. Målet är att det ska bli en så liten synlig ventilationskanal som möjligt...

:confused: Funderingen är om det kommer bli överhörning imellan våningarna den vägen... och om en flexibel ljuddämpare skulle hjälpa om jag anslöt den direkt till det flexibla röret, innan jag kopplar in den på det vanliga ventilationsröret...
Eller måste jag hacka upp golvet extra för att så nära tilluftsdonet som möjligt montera flexiblaljuddämparen?
Alternativt så ansluter jag en flexibel ljuddämpare på vinden innan det lodräta röret går ner på övervåningen...

Ljud är inte helt enkelt... har jag lärt mig...

Okej efter mycket tänkande så kommer jag bygga på detta sätt.... (om ingen bättre ide kommer )

Först flexrör igenom det tjovka golvet. hålrummet som kommer skapas efter flexröret är på plats, det fyller jag med byggskum (svårt att fixa ett exakt hål igenom 30cm lättbetong.

Längs hörnet på mellanvåningen där röret ska gå där kommer jag ljuddämpa röret med dämparmatta från biltema 10mm tjock. sedan innesluta den kanalen i plyfa och gips ytterst.

Uppe på vinden sätter jag en flexibel ljuddämpare för att minimera fläktljud...

Om det kvarstär problem med överhörning sä tänker jag montera Inno 100 dämpare i flexröret.
https://www.soliduct.se/inno-100/p-2825.htm ganska lätt att göra i efterhand...

:)

Mina erfarenheter med inno är att det snarare är ett injusteringsspjäll snarare än en ljuddämpare. Den ljuddämpande förmågan är väldigt liten i jämförelse med cirkulär eller flexljuddämpare. Om du är orolig för överhörning satsa på riktiga ljuddämpare, Inno är en absolut nödlösning när man absolut inte vill riva väggar och installera riktiga ljuddämpare t.ex.

ljuddämpa röret med matta från biltema? det kommer inte hjälpa det minsta. Ljud genom kanalens plåt är extremt liten om du inte har några stomljud eller annat.

Om jag begripit din beskrivning rätt så skulle jag. om jag vore du, sätta en flexdämpare så nära nedervåningens genomföring som möjligt. Överhörning brukar vara ett problem snarare genom don, inte igenom kanalplåten. ldd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänk på att byggfoam är sjukt aggressivt! Det kan kanske fräta hål på flexdämparens plast, har ingen erfarenhet av det men jag vet att visst fogskum kan vara väldigt aggresivt mot vissa material.

Redigerat:
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Tjena, bra skiss!

jo, jag har funderat på att sätta dämparen närmast men med risken att kanalen blir onödigt grov. ett 100rör blir med flex dämpare ungefär 150mm (25mm isolering)

Fast å andra sidan 120mm som jag tänkte annars är ganska nära i storlek. Dumt att changsa...

Intressant att byggskum kan uppträda på det sättet. Men med ljuddämpare nere i golvet (som skissen) så behöver jag inte fylla ut med byggskum där.

Får vara noggran när jag fixar hålet i taket bara, så att jag slipper massa onödiga takreparationer. Blir pilligt men jag har avsatt en hel dag per hål i min byggplan... (tot 3st hål imellan våningarna ska göras)

de flexljuddämpare jag har sett dämpar ljudet i kanalsystemet genom att föra ut det till utanför kanalen, dvs i ditt fall till schaktet på övervåningen. kanske värt att kolla hur din tilltänkta ljuddämpare funkar.

intressant... det kommer inte finnas plats i väggen för runda stora ljuddämpare. Om nu inte flex dämpare har önskvärd effekt så slutar det med att jag kommer köra utan dämpare i väggen, endast flex dämpare uppe på vinden.

Hur dämpar man överhörnings ljud på ett vettigt sätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.