Jag ska sätta in en köksfläkt (totalt nyrenovarat kök och murstock). Pipan är tät men det känns ändå olustigt att bara ansluta ett fläktrör till pipan. Bör man inte dra igenom ett ventilationsrör genom pipan upp till nock. vilken typ är ok att använda ? Är det bara att köpa ett aluminiumflexrör och dra igenom?

hmmmmm ingen som vet?

Vad är det som du tycker känns olustigt med den lösningen? Den är ju vanligt förekommande i alla äldre hus. Så länge pipan är tät är den ju lika bra som vilken kanal som helst.
Kanske kan fråga sotaren om ev för och nackdelar och få råd.

När jag rev ner min gamla anslutning till pipan så blev jag förvånad över hur rent det var där inne efter alla årtionden som den används tidigare...

Inbillade mig att man skickar upp diverse skit som sätter sig i betongen i pipan, fett å smuts osv osv. Ett alurör känns ju renare på nått sätt. men om det är standard så kan ja ju köra på att bara skicka upp luften. Hur tätar man på bästa sätt runt röret man sticker upp i pipan?? Låter man det gå upp typ 50 cm och kör in lisolering runt om??

Har för mig att det finns rektangulära övergångar som man skruvar fast i skorstenen och som man sedan ansluter det runda röret till.
Hur ser öppningen till pipan ut?

Man brukar använda en plåtstos som skruvas i skorstenen. Det är en standardlösning att koppla köksfläkten till en imkanal i en murad skorsten, inget konstigt.

Ok.. anslutningen är i taket murad, ingen jämn yta, rektangulärt hål så jag antar alltså att jag ska försöka få dit en sånn platta som figuren visar och på denna ansluta en 90 gaders ett T rör för att få ett inspektionshål och sedan flexröret till fläkten (som sitter ca 60cm i brevid takanslutningen). Ska det va isolering runt rören också? inte runt flexröret i fläktskåpet hoppas ja

stos.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

följdfråga.... hur långt får man dra flexröret? min tanke va att dra det från fläkten upp genom överskåpet och låta det gå 60cm bakom passbiten till T röret. Är det ok?

Även läst att man ska isolera HELA röret.. innebär det hela vägen ner till köksfläkten inne i skåpet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.