Hej!

Vi har precis köpt ett hus. Det är ett tvåplanshus från 1927 på 144 kvm plus ouppvärmd källare. Väggarna är massiva tegelväggar, närmare 40 cm tjocka. Ursprungligen har det varit vedeldning tror jag, numera är det sedan 10 år tillbaka gas från stadsnätet. För 10 år sedan byttes även fönstren och taket gjordes om. Vi kommer tilläggsisolera vindsutrymmet, källartaket och lite här och var där vi kommer åt.

Det finns idag inget ventilationssystem alls, inte ens friskluftsventiler. All ventilation är tänkt att ske genom fönstervädring.

Huset finns i Graz i södra Österrike, så tänk lite varmare än skånskt klimat typ.

Så, vad tycker ni? Bör vi installera något slags ventilationssystem? I så fall vad? Vad kostar det och vad sparar man in i eventuell värmeåtervinning?

unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har några råd till oss?

Med FTX kan du ju återvinna värmen, men dels så kräver det sannolikt onödigt stora ingrepp i huset och om det är varmare klimat än i Skåne så blir det inte en särskilt stor besparing heller antagligen.

Kan du inte sätta vanliga friskluftsventiler i sovrummen/sällskapsytor och typ pax-fläktar i badrum tex?

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Persönligen skulle jag göra som mexitegel skriver: vanliga tilluftsventiler i alla rum och timer / fuktstyrda pax fläktar i badrum.

Andra alternativ kostar enligt min uppfattning mer än det smakar och kräver dessutom mer underhåll.

Tack mexitegel och Robert, det låter som en bra och kostnadseffektiv lösning (och precis vad jag hoppades på att få höra).

Ett tillägg till mitt tidigare inlägg är att pax-fläktarna (eller motsvarande) som du skaffar är sådana att de alltid har en grundventilation och varvar upp för ökad fukthalt och/eller närvaro.

Samma princip kan med fördel tillämpas med köksfläkten, dvs. att den har ett grundflöde. I Sverige är normen ett luftombyte varannan timme. För dig med 144 kvm (och uppskattad takhöjd 2,5 meter) skulle det innebära att du ska ha fläktar som blåser 180 kbm/timme i grundventilation

Om det är problem med att det blir för varmt inomhus på sommaren kan ni med fördel stänga friskluftsventilerna på solsidan dagtid och låta de på skuggsidan vara öppna.

Tack för tillägget mexitegel! Bra riktvärden att ha med sig.

Jag tror att det är en god idé att prata med någon lokal ventilationsfirma, alternativt Österrrikiskt forum, och fråga. De kommer att ha kännedom om byggtekniken, ventilationskraven, uppvärmningstekniken och hur klimatet påverkar. De lösningar som passar här är inte nödvändigtvis de bästa där.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.