9 079 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Spirorör 140 mm diam
Tänkte byta köksfläkt och sätta in en riktig djup spiskåpa utan inbyggd fläkt.
Behöver flytta rörkanalen men märkte till min förvåning att detta spirorör har 140 mm diam.:@
Finns det övergångshylsa mellan 140 till 160 mm ?? På bygghandeln hade dom bara 100, 125, 160 mm spirorör.
Tack för tips !
Behöver flytta rörkanalen men märkte till min förvåning att detta spirorör har 140 mm diam.:@
Finns det övergångshylsa mellan 140 till 160 mm ?? På bygghandeln hade dom bara 100, 125, 160 mm spirorör.
Tack för tips !
Östberg IFK140C har 125mm anslutning så hur menar du att den skulle passa direkt på 140mm röret (kanalen)?
Enligt typbeteckningen så har ju fläkten en anslutning på 140 mm - läser man spec så framgår det att den har en anslutn på 125 mm. Jag har mejlat en fråga till dom varför. Jag misstänker att fläkten ursprungligen passade en äldre köksstandard med 140 mm kanalrör (vilket jag ju har) och nu har ändrats till nya standarden.
Tråkigt för mig :S
Tråkigt för mig :S
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Typbeteckningen på östbergsfläkt har nog mer med att göra att det troligtvis är ett 140mm fläkthjul i huset inte anslutningen.
Men håller med Nilvert, säker på att det inte är 150 kanal? (Eller en "150 nippel", som då är cirka 145mm utvändigt)
Men håller med Nilvert, säker på att det inte är 150 kanal? (Eller en "150 nippel", som då är cirka 145mm utvändigt)
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Bör nog vara nåt eldfast att täta med dock eftersom det är en köksfläkt kanal misstänker jag.
Jag tänkte hänga på en Östberg IFK140 den har ju en swing open lucka om det behöver sotas i röret uppåt.
Nån som vet var man köper en sådan billigast? Och om man kan skaffa en trafo med typ tre effektlägen billigt på jula eller clas olsson likaså med motsvarande vred eller knappar?
Jag tänkte hänga på en Östberg IFK140 den har ju en swing open lucka om det behöver sotas i röret uppåt.
Nån som vet var man köper en sådan billigast? Och om man kan skaffa en trafo med typ tre effektlägen billigt på jula eller clas olsson likaså med motsvarande vred eller knappar?
Varför skapa ny tråd när man kan väcka dem döda?
Jag har samma utmaning som TS.
Är mitt i renovering av kök och ska flytta köksfläkt.
Har ett 140 mm rör (ca) och ska skarva på 125 mm.
År det omöjligt?
Bara till att byta rör hela vägen till nock?
Jag har samma utmaning som TS.
Är mitt i renovering av kök och ska flytta köksfläkt.
Har ett 140 mm rör (ca) och ska skarva på 125 mm.
År det omöjligt?
Bara till att byta rör hela vägen till nock?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden