Hej!

har fått hem en kamin som ska installeras.

kaminen har tilluftsanslutning men kommer inte använda den eftersom leverantören avråder från det pga att det inte finns nån avstängningsmöjlighet och därmed blir kallras på heltid med drag genom skorsten.

tanken är då att montera en rosettventil
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventilation/Rosettventil-2000020326/

på väggen bakom kaminen och i väggen leda ner ett rör till krypgrunden där luften tas från.

hur bör denna konstruktion utföras?
jag hade tänkt använda 75 mm plaströr/avloppsrör eftersom det är lite trångt i väggen.
en 90 graders vinkel bakom skivorna och rätt ned bara,
passar bra att ta upp hål med dosfräsen med :)

det kanske finns bättre alternativ? har inte hållit på med ventilation tidigare...

tips mottages tacksamt!

Jag tycker inte att det låter som en bra idé att ta luft från krypgrunden in i bostaden. Det är en onödig risk för att ta in lukter i huset. Jag skulle skippa en sådan ventil helt.

jag har sån "luftig" krypgrund så det ska inte vara något problem,

får jag ändå problem så är tanken att förlänga röret i krypgrunden till en ventil i grundmuren, och alltså ta luften utifrån direkt.

denna tanke är även om tempereturen i krypgrunden sjunker för mkt...

jag har sån "luftig" krypgrund så det ska inte vara något problem,

får jag ändå problem så är tanken att förlänga röret i krypgrunden till en ventil i grundmuren, och alltså ta luften utifrån direkt.

denna tanke är även om tempereturen i krypgrunden sjunker för mkt...

Om du inte har ett hus som välisolerat/plastat med mekanisk ventilation så skulle jag hoppa över tilluft utifrån. Det räcker bra med en friskluftsventil i ytterväggen. Har det till båda våra spisinsatser och det blir inget kallras för oss.

jo jag har ett gammalt dragigt timmerhus så tror inte det är något problem med luften...

det är väl endast att jag hoppas få in o-uppvärmd luft som kaminen ska använda sig utav. känns dumt att den ska använda uppvärmd inneluft?

Det kanske känns dumt vid en första anblick, men det saknar betydelse för kaminens funktion. Om du tar upp ett ventilationshål så kommer det alltid att läcka in kalluft där även om du kommer ihåg att stänga ventilen. Det brukar vara lite omdiskuterat vad tilluften utifrån egentligen är bra till. Om den är ansluten till kaminen kan den vara ett sätt att få kaminen att inte påverka det mekaniska ventilationssystemet. Om det bara är en ventil i väggen bredvid kaminen gör den ingen nytta alls som inte en ventil i ytterväggen gör bättre om man verkligen behöver förbättra ventilationen. Någon skillnad i värmeekonomi blir det normalt inte alls.

för funktionen av kaminen har det ingen betydelse, det är jag helt med på.

men angående värmeekonomi så köper jag inte ditt påstående att det inte skiljer något. det är rätt stora mängder luft som far ut genom skorstenen när man eldar, betydligt mer än normalt utflöde via ventilationen påstår jag.

därför vill jag ha en ventil nära kaminen, så man använder sig ouppvärmd luft direkt från ventilen.

när jag tidigare eldat i kökspannan märkte man att det drog mer från fönster etc när man eldade... det måste ju bero på att pannan förbrukade mycket luft...

jag har inga belägg mer än förhoppningsvis sunt förnuft... så jag hoppas bli motbevisad :)

Jag ser det som ett bra sätt att få bättre ventilation med fler friskluftsventiler, speciellt när du eldar så blir luftombytet bättre & snabbare. I många äldre hus är det självdrag som är undermåligt...

jo det tror jag med..

men själva konstruktionen är jag intresserad om tips på :)

camaro1969 skrev:
men angående värmeekonomi så köper jag inte ditt påstående att det inte skiljer något. det är rätt stora mängder luft som far ut genom skorstenen när man eldar, betydligt mer än normalt utflöde via ventilationen påstår jag.
Vad för kamin skall du ha? Ofta anger tillverkarna ett luftbehov på maximalt 20 m³/h. Rekommenderat ventilationsflöde brukar vara en halv omsättning per timme. Så maximalt flöde från kaminen motsvarar rekommenderad ventilation av ett rum på 16 m² om du har 2,5 m i takhöjd.

camaro1969 skrev:
därför vill jag ha en ventil nära kaminen, så man använder sig ouppvärmd luft direkt från ventilen.

när jag tidigare eldat i kökspannan märkte man att det drog mer från fönster etc när man eldade... det måste ju bero på att pannan förbrukade mycket luft...

jag har inga belägg mer än förhoppningsvis sunt förnuft... så jag hoppas bli motbevisad :)
Matar du kaminen med kall luft så får du en något lägre avgiven effekt från kaminen eftersom luften måste värmas mer på vägen igenom. Låter du i stället luften värmas i rummet innan den kommer in i kaminen så ökar rummets behov av värme en aning. Närmare bestämt lika mycket som kaminens effekt ökar. Det blir ett nollsummespel. Till detta kan eventuellt komma effekten att kaminens förbränning försämras av den kallare luften.

kaminen är en attityd 100t, tror den var på 10kw med en låg verkningsgrad, 70%

nu köper jag ditt resonemang bättre angående luften. rummet är kanske 20 m2 med takhöjd 2.3m orkar inte räkna på det hursomhelst :)

dock är det en enkel och billig åtgärd att dra ventilationen nu innan jag sätter skivor... fyller den inte den funktion jag tänkt mig kan jag lätt plugga ventilen.

men tillbaka till konstruktionen, kan jag använda 75mm gråa plaströr? dra dem dikt an gipsskivan på baksidan och skruva rosettventilen på gipsskivas framsida?

bör jag kondensisolera röret i väggen? en sträcka på kanske 30-40 cm

får jag ställa en till fråga här, eller bör jag kanske skapa en ny tråd då den annars blir lite dold..

hursomhelst... stosen i skorstenen har en innerdiameter på 160mm

kaminleverantören tycker att rökröret ska vara 150mm då det blir bra med tätband mellan eftersom röret vidgar sig när det blir varmt...

stämmer detta?

fick inte tag i sotaren idag och tänkte beställa ett rökrör rätt omgående...

Rör som passar på kaminen och sedan dreva springan vid skorstenen låter som en bra variant.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Rökrörsstorleken är anpassad för att det inte skall ryka fram när luckan öppnas och tätgarnet tar som sagt upp utvidgningen. Under den tid luckan är stängd skulle kaminen lätt kunnat klara sig men ett 80 mm:rs rör. 8-12 kbm luft/tim drar din kamin vid nominell eldning. Det utsug som du har för att ventilera toan brukar ligga runt 50-60 kbm/tim Mao är kaminens förbränningsluftmängd ganska marginell i sammanhanget . Att ta in luft lågt i ett rum gör att kylan rinner ner på golvet och man får ha dubbla sockar på sig. Luften vet inte att den istället skall gå direkt mot kaminen. Skillnad hade varit om du haft en öppen spis som när den eldas ofta drar ut 450-600 kbm . Alltså nästan lika mycket som när köksfläkten är i drift.

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.