2 964 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
För och nackdelar Mekanisk frånluft kontra egen kanal köksfläkt
Hej,
Ska byta köksfläkt och väger för och nackdelar med vad jag ska välja.
Så, vilka för och nackdelar finns det med mekanisk frånluft kontra egen kanal för köksfläkten?
Fördelar jag kan komma på med att koppla köksfläkten (alliance lösning) till befintlig ventilation är:
* Tystare
* Köket "renas" hela tiden med ett grundutflöde i kökskåpan.
Nackdelar:
* Sämre utsug/luftflöde.
* Dåligt utbud av fläktar + dyrt.
Fördelar med egen kanal:
* Bra utsug/luftflöde.
* Stort utbud av fläktar.
Nackdelar:
* Högljudd
* Inget grund utflöde när fläkten är avstängd.
Vad säger ni experter?
Tack på förhand.
Ska byta köksfläkt och väger för och nackdelar med vad jag ska välja.
Så, vilka för och nackdelar finns det med mekanisk frånluft kontra egen kanal för köksfläkten?
Fördelar jag kan komma på med att koppla köksfläkten (alliance lösning) till befintlig ventilation är:
* Tystare
* Köket "renas" hela tiden med ett grundutflöde i kökskåpan.
Nackdelar:
* Sämre utsug/luftflöde.
* Dåligt utbud av fläktar + dyrt.
Fördelar med egen kanal:
* Bra utsug/luftflöde.
* Stort utbud av fläktar.
Nackdelar:
* Högljudd
* Inget grund utflöde när fläkten är avstängd.
Vad säger ni experter?
Tack på förhand.
Köksfläkt ska alltid ha egen imkanal ut i det fria, allt annat är nödlösningar.
Man vill inte blanda in andra ventilationskanaler med köksfläktens imkanal med anledning av bl.a. fettspridning (rengöring av kanalerna).
Med egen kanal så kan man ändå ha fläktmotorn på annat ställe än i kökskåpan för att på så sätt minska ljudnivån.
Om du vill ha kontinuerligt grundflöde från köket så går det att sätta ett vanligt frånluftsdon i köket (några meter från spis/häll) som kopplas till bostadens ventilationssystem.
Man vill inte blanda in andra ventilationskanaler med köksfläktens imkanal med anledning av bl.a. fettspridning (rengöring av kanalerna).
Med egen kanal så kan man ändå ha fläktmotorn på annat ställe än i kökskåpan för att på så sätt minska ljudnivån.
Om du vill ha kontinuerligt grundflöde från köket så går det att sätta ett vanligt frånluftsdon i köket (några meter från spis/häll) som kopplas till bostadens ventilationssystem.
Tack för svar Demmpa.
Jag har hört att de nya fläktarna och filtren ska samla upp nästintill all fett och smuts, men såklart inte oset. Kanske felaktigt?
I mitt fall förenklas allt arbete genom att installera en Alliance fläkt till befintlig kanal men vill såklart ha en bra lösning.
Jag har hört att de nya fläktarna och filtren ska samla upp nästintill all fett och smuts, men såklart inte oset. Kanske felaktigt?
I mitt fall förenklas allt arbete genom att installera en Alliance fläkt till befintlig kanal men vill såklart ha en bra lösning.
Klicka här för att svara