Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jag har fått fukt vid ett skruvhål det har då samlats lite fukt i innertaket.
Nu byter jag till en intellivent 2.0 och måste laga detta.
Det är nu lite fuktigt i det urgröpta hålet, men helt torrt i röret?
Trodde det varit kondens från röret, men det verkar inte så?
Tips på detta?
Nu byter jag till en intellivent 2.0 och måste laga detta.
Det är nu lite fuktigt i det urgröpta hålet, men helt torrt i röret?
Trodde det varit kondens från röret, men det verkar inte så?
Tips på detta?
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jag vet inte hur det ser ut faktiskt, Jag kan inte komma åt utan att riva halva vinden.GoForIt skrev:
Byggde om vinden förra sommaren och då bad jag gubbarna kolla badrums"kanalen"och skorstenen, men dom sa att det såg ok ut, sen efter detta har vi börjat få problem, trodde inte det hade med det att göra först, utan trodde det helt enkelt börjat komma in kondens via ventilationsröret för att fläkten började bli dålig.
Men idag när jag rev ner det ser jag att röret är torrt och fint, men det kommer fukt från sidan.
Det har det inte gjort innan dessa byggubbar rivit på vinden? således borde det ha en koppling till detta tänker jag?
Kommer väl inte undan att riva ut hela vinden med isolering och allt igen.
Men skall se om jag kan få hit byggarna igen.
Glömde bilden i förra inlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade problem med att långa, dåligt isolerade spirorör på kallvinden gjorde att kondens bildades inuti rören.
Detta lyckades sedan i en "mindre bra" takanslutning rinna vidare ut på innertaket under ångspärren.
Lösningen blev helt omdragen ventilation till egen takhuv, med kanalfläkt på vinden.
Ombyggnaden kan ju, precis som du är inne på, ha ändrat klimatet och förutsättningarna på vinden.
Detta lyckades sedan i en "mindre bra" takanslutning rinna vidare ut på innertaket under ångspärren.
Lösningen blev helt omdragen ventilation till egen takhuv, med kanalfläkt på vinden.
Ombyggnaden kan ju, precis som du är inne på, ha ändrat klimatet och förutsättningarna på vinden.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Ja ok!
Ja jag har ganska långa men isolerade rör på vinden, svåråtkomligt såklart.
Dålig huv och dålig "ihopkoppling" utomhus med med problem förr i tätning mellan skorstensrör och huv.
Men där har jag inte haft problem de senaste åren, men detta kanske är relaterat..
Någonstans ifrån så bildas det kondens eller läcker in..
Får fortsätta forska i detta.
Att det skall vara så förbenat svårt att bygga riktigt och tätt..
Tack för dina svar!
Ja jag har ganska långa men isolerade rör på vinden, svåråtkomligt såklart.
Dålig huv och dålig "ihopkoppling" utomhus med med problem förr i tätning mellan skorstensrör och huv.
Men där har jag inte haft problem de senaste åren, men detta kanske är relaterat..
Någonstans ifrån så bildas det kondens eller läcker in..
Får fortsätta forska i detta.
Att det skall vara så förbenat svårt att bygga riktigt och tätt..
Tack för dina svar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden