B
Har ett nybyggt garage på 60m2 (10x6m), golvvärme och skapligt isolerat. Känner att det är läge att få in någon ventilation nu när det börjar bli klart men vad ska jag köpa?

Har tänkt självdrag med fläkt för att kunna öka ombytet vid behov. Har sett att det finns färdiga paket för tilluften i några utföranden, men vad ska jag köpa för delar för att få till frånluften?

Sökt som en galning och de trådar jag hittar listar mest siffror för luftombyte och annan dimensionering. Kan någon guida mig lite i vilka delar jag behöver...

Kan fråga en av injusterarna på jobbet.
Men du får utveckla lite innan jag frågar.
Vill du veta vilka detaljer du behöver på rör och böjar, för det är Ju inte så svårt egentligen, eller vill du veta vad du behöver ha för aggregat? Eller Hur mycket flöde du behöver?
Mvh andreas

B
Touchofred skrev:
Kan fråga en av injusterarna på jobbet.
Men du får utveckla lite innan jag frågar.
Vill du veta vilka detaljer du behöver på rör och böjar, för det är Ju inte så svårt egentligen, eller vill du veta vad du behöver ha för aggregat? Eller Hur mycket flöde du behöver?
Mvh andreas
Tänkte på exakt vilka delar.
Har tänkt mig två rör in och två ut där jag på ena ut monterar en Pax 231(?) som jag skulle få av brorsan.
För tilluft finns det färdiga paket likt http://www.bygghemma.se/inomhus/var...aktar/vaggventil-tilluft-fresh-tl98f/p-166940
Men är lite allergisk mot plast och kommer nog välja metallgaller till utsidan.

Frånluften, är det bara göra ett till hål på strax över 100 mm som lutar lite nedåt, dra in ett 100 plaströr och täta lite. Sedan montera galler på utsidan och Pax'en och en tallriksventil på insidan?

Tror jag funderar för mycket ibland därav tråden... :)

breakman skrev:
Tänkte på exakt vilka delar.
Har tänkt mig två rör in och två ut där jag på ena ut monterar en Pax 231(?) som jag skulle få av brorsan.
För tilluft finns det färdiga paket likt [länk]
Men är lite allergisk mot plast och kommer nog välja metallgaller till utsidan.

Frånluften, är det bara göra ett till hål på strax över 100 mm som lutar lite nedåt, dra in ett 100 plaströr och täta lite. Sedan montera galler på utsidan och Pax'en och en tallriksventil på insidan?

Tror jag funderar för mycket ibland därav tråden... :)
Du ska ha fyra rör sammanlagt? Så alltså tre fresh och en pax?

Lutar nedåt, varför då? Du ska sätta paxen i vägg, eller? :p
Paxfläkten sätter du ju i vägg, hur ska du få på en ventil där?
Googlade på pax 321 men hittade inget. Är det en vanlig frånluftsfläkt du menar eller? :)

Haha du är som jag, övertänker allting, det gör Jag iaf. Jobbigt ibland :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.