Hej!
Bor i ett några år gammalt hus, två plans med frånluftsvärmepump. Ventilationen injusterad och alla tilluftsventiler öppna. Haft problem med kallras från köksfläkten. Misstänkte att man glömt kallrasskydd, men när jag kollade så sitter där ett som sannolikt är medföljande från Siemens. Dock ser man som på bilden att kallrasskyddet i stängt läge faller ned på en platspinne, vilket gör att det inte alls sluter tätt. Sannolikt därav kallraset. Tar man bort plastbiten ända ner till kanten kommer det täta bättre, i och med att det då lägger sig mer horisontellt över kanalen.
Min fundering är om det kan finnas någon anledning till att man vill hålla kallrasskyddet lite öppet och därav få litet konstant (back-) flöde i Imkanalen, trots att huset har frånluft? Eller kan det ha med öppningen av kallrasskyddet att göra? Alternativt - vilket jag misstänker - har man helt enkelt av misstag lämnat kvar en del av skyddet till rörstosen? Jag har mailat Siemens Service, men får inget svar därifrån varför jag vänder mig till er. Kanske finns det någon som har en liknande fläkt då konstruktionen verkar rätt så standard?
Bor i ett några år gammalt hus, två plans med frånluftsvärmepump. Ventilationen injusterad och alla tilluftsventiler öppna. Haft problem med kallras från köksfläkten. Misstänkte att man glömt kallrasskydd, men när jag kollade så sitter där ett som sannolikt är medföljande från Siemens. Dock ser man som på bilden att kallrasskyddet i stängt läge faller ned på en platspinne, vilket gör att det inte alls sluter tätt. Sannolikt därav kallraset. Tar man bort plastbiten ända ner till kanten kommer det täta bättre, i och med att det då lägger sig mer horisontellt över kanalen.
Min fundering är om det kan finnas någon anledning till att man vill hålla kallrasskyddet lite öppet och därav få litet konstant (back-) flöde i Imkanalen, trots att huset har frånluft? Eller kan det ha med öppningen av kallrasskyddet att göra? Alternativt - vilket jag misstänker - har man helt enkelt av misstag lämnat kvar en del av skyddet till rörstosen? Jag har mailat Siemens Service, men får inget svar därifrån varför jag vänder mig till er. Kanske finns det någon som har en liknande fläkt då konstruktionen verkar rätt så standard?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Men om du har frånluftsvärmepump, då skall väl fläkten alltid gå? Det borde inte kunna bli något kallras.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan kanske vara så för det ser onekligen inte ut som ett kallrasspjäll utan mer som ett spjäll för att justera grundflödet från köket då det inte lagas mat. Det är inte en alliancefläkt du fått tag i? Om huset redan med bara frånluftspumpens luftflöde ( ca 130-160 kubikmeter luft/timme) förorsakar såpass undertryck att det går bakvägen i fläkten så är det såklart för få eller för små luftintag som är problemet. Tänk sedan på vad som händer,eller snarare inte händer, då köksfläkten drar igång men 4 gånger så mycket utsug.
Nej, det är en egen köksfläkt, standardmodell från Siemens. Står tom på locket att det är ett kallrasskydd som dock uppenbarligen fungerar si sådär. Frånluften är injusterad till 49 l/s (130 kvm) så nog är det indertryck. Blir ett jädra sug i ventilerna när man dessutom drar på fläkten
Märkt att om man öppnar fönster på ovanvåning avstannar kallraset. Däremot ej om man öppnar köksfönstret vilket jag inte riktigt får ihop.
Det ska inte vara något märkbart kallras vid köksfläkten om kallrasskyddet fungerar. Hade samma problem med Siemensfläkt och flvp i huset. Fick jaga husleverantören för att få ett kallrasskydd. Fick ett med två halvor som öppnar sig uppåt när man sätter på köksfläkten. Kanske pinnen är till för att spjället inte ska kila fast i stängt läge utan lätt öppna sig uppåt när man sätter på köksfläkten? I så fall borde det gå att kapa ner pinnen till lagom höjd så det precis sluter tätt mot kallras.
Så, nu var pinnen kapad och det sluter tätare. Tackar för detta. Är nu bara ett litet drag från fläkten, vilket ej stör speciellt mycket. Vill man få bort det helt antar jag att det är ett tätare kallrasskydd och / eller laborera med mindre undertryck som gäller.
Finns det i övrigt någon nackdel med att ha ett (litet) baksug genom imkanalen? Jag tänker att imkanalen blir utkyld - finns det risk för kondens på utsidan då imkanalen går genom mellanbjälklaget? Vad jag förstår är ju imkanalen bara brandisolerad, ej kondensisolerad?
Finns det i övrigt någon nackdel med att ha ett (litet) baksug genom imkanalen? Jag tänker att imkanalen blir utkyld - finns det risk för kondens på utsidan då imkanalen går genom mellanbjälklaget? Vad jag förstår är ju imkanalen bara brandisolerad, ej kondensisolerad?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden