Hej!

Har precis bytt ut min gamla fläkt här i vår villa, det är med centralventilation så jag har en fläkt på vinden. Den gamla futurum fläkten har jag slängt ut nu och har köpt en Franke alliance Villa fläkt.

Har kopplat in den och verkar fungera bra, men hur bär man sig åt att ställa luftflödet? Finns en nippel i fläkten som man kan koppla in en mätare till. Var hittar jag en sån? Min gamla fläkt hittade jag inget uttag att mäta luftflödet? Hur viktigt är det?

Jag hör att grundflödet går och vrider jag upp en nivå så blåser det på mera och jag märker det i ventilationen i dom rum den sitter. Dock tycker jag att draget är mycket bättre på övervåningen? Är det vanligt? Så var det nog med den gamla fläkten också.

Så frågan egentligen är.

Hur viktigt är det att mäta luftflödet? Var finns mätare att få tag på?

Är det ovanligt att det drar mer eller mindre ur olika ventilationshål?

Ok tack för svar!

Tycker den nya fläkten suger dåligt, vad kan det bero på? Har använt den för första gången idag, kaklet blev fuktigt tycker jag bakom spisen. Öppnade filtren och monterade ner motorn och provade, den blåste ut massor, men jag får inget sug upp i fläkten? Vad kan det bero på? Tycker förra fläkten som var skitgammal fungerade bättre nästan?

Gav nästan 7000kr för den här Tender alliance villa 724-16. Den sitter inte för högt upp heller! Har gått på måtten i manualen. Inte har det något med spjälljusteringen att göra? Spjällen öppnas ju helt när jag kör fläkten och stängs till viss del när jag kör grundflödet med centralfläkten. Vad är det för fel? Imkanalerna?

Inte har spjälljusteringen något med det vanliga fläktsuget att göra? Har det inte det bara ihop med centralventilationen? Tycker nya fläkten suger så dåligt? Tog ur motorn och drog på den blåser ju ut som satan men varför suger det så dåligt? Kanske inte ska vara bättre?

Tyckte när jag kokade potatis att kaklet blev alldeles vått?

Redigerat:
Ingen som har någon idé?

Ringde Franke och hörde lite med dom, kan det vara så att man har för dåligt undertryck? Alltså luftströmmen i huset? Ska prova öppna ett fönster i ett annat rum, men det kanske är så att fläkten inte suger bättre? Blir det på automatik mycket fukt på kaklet bakom hällen när man kokar potatis? Har inte så mycket att jämnföra med med tanke på att allt är nytt.

Bifogar en bild.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.