6 997 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Vad är detta för rör som går upp på taket?
Jag håller på att riva en vägg för att utvidga en toalett. I helgen kom jag igenom väggen från ena sidan men det går en massa rör där. Bilder: http://imgur.com/a/yIs7T
Huset är gammalt som gatan, åtminstone från 1900-talets början.
De två rören som går uppåt är gjutjärn och sticker upp på taket.
Vad kan det vara för rör?
De idéer jag har hittills är att det kan vara
* ventilation för avlopp
* Köksfläkten
* Badrumsfläkten
Huset är gammalt som gatan, åtminstone från 1900-talets början.
De två rören som går uppåt är gjutjärn och sticker upp på taket.
Vad kan det vara för rör?
De idéer jag har hittills är att det kan vara
* ventilation för avlopp
* Köksfläkten
* Badrumsfläkten
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkten"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tack för svaren
Ja det finns två toaletter men jag tycker också att det verkar överflödigt med två avluftningar.
Visst borde man kunna kapa bort röret som svänger och bara koppla ihop dem till en avluftning för hela avloppssystemet?
Är det någon som har koll på om ventilation från enskilda rum, t.ex. kök eller badrum, någonsin är draget i gjutjärnsrör? Det finns ju andra kanaler på källaren, såna där klassiska asbest, de känns som mer troliga för annan ventilation än avluftning?!?
Ja det finns två toaletter men jag tycker också att det verkar överflödigt med två avluftningar.
Visst borde man kunna kapa bort röret som svänger och bara koppla ihop dem till en avluftning för hela avloppssystemet?
Är det någon som har koll på om ventilation från enskilda rum, t.ex. kök eller badrum, någonsin är draget i gjutjärnsrör? Det finns ju andra kanaler på källaren, såna där klassiska asbest, de känns som mer troliga för annan ventilation än avluftning?!?
Inte ännu, kommer dock ta bort golvet vilket kan ge lite ledtrådar. Jag har källare så det lär väl inte vara avluftning av radon då antar jag. Har annan ventilation i källaren också.Jonatan79 skrev:
Jag ska se om man kan ordna alternativ avluftning så långt ner som möjligt på de rören. Vill verkligen ha bort dem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden