10 428 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Avfuktare i källaren, enkelt eller overkill?
Kort sammanfattning:
En källare på totalt 90m2 uppdelad på tre rum med dörrhål utan dörr mellan varje, allt runt en central murstock.
Huset är från 1916 så antagligen obefintlig dränering och isolering, källaren används för hobbybruk och viss förvaring.
Vintertid håller sig luftfuktigheten på runt 40-50% vid 12 grader och sommartid över 70% vid 18 grader.
Sommartid går två Woods (en DS28 och en DS15) på två olika ställen. Detta håller luftfuktigheten under 65% utan svårighet förutom på ett ställe där det blir strax under 70%.
Saken är den att jag antagligen kan lösa det lilla problemet med att skaffa en fläkt som tvingar luften att cirkulera men ett auktionsbud ändrade förutsättningarna en aning.
För en minimal slant blev jag ägare till en Cotes CR290B sorptionsavfuktare.
Om man nu skall vara gnällig så är det så att den från Cotes för ett helsikes oljud jämfört med de ändå ganska ljudliga från Woods.
Så, mina alternativ är helt enkelt att:
1. Installera fläkten och hoppas att kondensavfuktarna räcker.
2. Dra spirorör i källaren med förgreningar och installera sorptionsavfuktaren från Cotes och låta den ta över jobbet.
Men är det värt jobbet med alternativ 2?
Både arbetsmomentet och strömförbrukningen lär ju öka markant.
Vi har bergvärme och eventuellt kan en radiator installeras i källaren men på sommaren känns det onödigt.
En källare på totalt 90m2 uppdelad på tre rum med dörrhål utan dörr mellan varje, allt runt en central murstock.
Huset är från 1916 så antagligen obefintlig dränering och isolering, källaren används för hobbybruk och viss förvaring.
Vintertid håller sig luftfuktigheten på runt 40-50% vid 12 grader och sommartid över 70% vid 18 grader.
Sommartid går två Woods (en DS28 och en DS15) på två olika ställen. Detta håller luftfuktigheten under 65% utan svårighet förutom på ett ställe där det blir strax under 70%.
Saken är den att jag antagligen kan lösa det lilla problemet med att skaffa en fläkt som tvingar luften att cirkulera men ett auktionsbud ändrade förutsättningarna en aning.
För en minimal slant blev jag ägare till en Cotes CR290B sorptionsavfuktare.
Om man nu skall vara gnällig så är det så att den från Cotes för ett helsikes oljud jämfört med de ändå ganska ljudliga från Woods.
Så, mina alternativ är helt enkelt att:
1. Installera fläkten och hoppas att kondensavfuktarna räcker.
2. Dra spirorör i källaren med förgreningar och installera sorptionsavfuktaren från Cotes och låta den ta över jobbet.
Men är det värt jobbet med alternativ 2?
Både arbetsmomentet och strömförbrukningen lär ju öka markant.
Vi har bergvärme och eventuellt kan en radiator installeras i källaren men på sommaren känns det onödigt.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Stängda sommartid, delvis öppna på vintertid.
De bör vara stängda året runt om avfuktarna ska fungera bra.
12 grader är lite för lågt för att en kondensavfuktare ska fungera bra. Helst +15. Gärna +18.
I mina öron har ni en mycket kraftig fuktbelastning om dubbla avfuktare inte klarar jobbet sommartid.
Har du mätt vilka mängder vatten som de alstrar per dygn? Så att de verkligen fungerar?
12 grader är lite för lågt för att en kondensavfuktare ska fungera bra. Helst +15. Gärna +18.
I mina öron har ni en mycket kraftig fuktbelastning om dubbla avfuktare inte klarar jobbet sommartid.
Har du mätt vilka mängder vatten som de alstrar per dygn? Så att de verkligen fungerar?
Produkter som diskuteras: "avfuktarna"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Nu har du nog läst lite för snabbt 
Vintertid går inte avfuktarna alls.
Sommartid kör jag med två, detta pga att det blir punktavfuktning då luften inte rör sig så mycket av sig själv. Avfuktarna klarar sommartiden var och en för sig men jag har två och därför har jag dom igång med fuktstyrning.
Frågan är om det är värt jobbet och energiförbrukningen att sätta in en sorptionsavfuktare (som jag har ståendes) istället för att köra de från Woods.
En permanent installerad sorptionsavfuktare har ju sina fördelar men de andra gör ju trots allt jobbet.
På sommaren fylls behållaren på en 3-5 dagar eller så.
Vintertid går inte avfuktarna alls.
Sommartid kör jag med två, detta pga att det blir punktavfuktning då luften inte rör sig så mycket av sig själv. Avfuktarna klarar sommartiden var och en för sig men jag har två och därför har jag dom igång med fuktstyrning.
Frågan är om det är värt jobbet och energiförbrukningen att sätta in en sorptionsavfuktare (som jag har ståendes) istället för att köra de från Woods.
En permanent installerad sorptionsavfuktare har ju sina fördelar men de andra gör ju trots allt jobbet.
På sommaren fylls behållaren på en 3-5 dagar eller så.
Okej, då missuppfattade jag upplägget något.
Men att ligga på över 70% sommartid låter inte riktigt sunt i mina öron. Det är för hög nivå.
Om du ska byta till sorptionsavfuktaren av energiförbrukningsorsak får du väl kanske testa dig fram till.
Dra rör tror jag inte är någon smart idé.
Finns det mycket organiska material så binder det ju också fukt.
Men att ligga på över 70% sommartid låter inte riktigt sunt i mina öron. Det är för hög nivå.
Om du ska byta till sorptionsavfuktaren av energiförbrukningsorsak får du väl kanske testa dig fram till.
Dra rör tror jag inte är någon smart idé.
Finns det mycket organiska material så binder det ju också fukt.
Jo, men en sorptionsavfuktare kräver ju rördragning då den leder torr luft via ett 100mm rör och sedan blåser ut den fuktiga luften utomhus. Så rör är liksom en del av funktionskraven.
Att vi har hög fuktighet sommartid i en källare från 1916 är inte helt konstigt tycker jag
Att vi har hög fuktighet sommartid i en källare från 1916 är inte helt konstigt tycker jag
Sorptionsavfuktare finns ju av olika typer. Rördragning är ju inget krav i sig.
Jag känner dock inte till den modell du beskriver.
Problem uppkommer väl om ni har bestående hög luftfuktighet i källaren när luftfuktigheten utomhus är lägre.
70% är väl en gräns när risk för mögeltillväxt börjar.
Jag känner dock inte till den modell du beskriver.
Problem uppkommer väl om ni har bestående hög luftfuktighet i källaren när luftfuktigheten utomhus är lägre.
70% är väl en gräns när risk för mögeltillväxt börjar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden