Jag har fördragit 4 rör från källaren upp till vinden (inneluft, uteluft, tilluft och frånluft) i ett schakt för att kunna bygga klart allt på markplan runt detta schakt. För att göra allting rätt så har jag använt mig av min granne och tillika kollega som jobbat som ventilationstekniker sedan luften uppfanns. Jag har dubbel- och trippelkollat med honom om montering, isolering och allt man behöver tänka på. Rören sitter kloss mot varandra och oisolerade, allt enligt teknikerns förslag. Jag har också bett honom att titta på dragningen INNAN jag byggde för sista väggen i schaktet och det blev godkänt.
Nu igår hade jag en annan bekant/kollega på besök som inte är någon ventilationstekniker till yrket, men har viss erfarenhet. Han störde sig på att det inte var någon isolering och ansåg att det var nödvändigt.
Det känns som att det borde uppstå en viss kondens, framförallt när man kan ha temperaturer ner mot -30 under kalla vinterdagar.
OM jag nu behöver isolering till detta, kan jag använda lösull till detta och fylla hela utrymmet uppifrån vinden?
Det är en enplansvilla med källare så sträckan är runt 2,5 meter.