Undrar om det är någon som har ventilerad mellanbjälklag. Googlat runt en massa men hittar inte det jag söker. Bor i suterränghus med lättbetong mellan källare och övervåningen (radon). Och undrar om det skulle vara värt att satsa på att ventilera mellanbjälklaget för att få ner radon värdet. Eller om jag enbart ska satsa på att satsa på mekanisk frånluft, då jag har självdrag idag.
Du vill ut med gaserna så snabbt som möjligt, alltså via ventiler i källarens vägg eller genom ventiler till yttertaket. Mekanisk frånluft är ju bäst, har du möjlighet att sätta in mekanisk frånluft i badrum/en så kör på det samtidigt.
kan man sätta exempelvis paxfläktar i ventilationen i källaren? har ett antal ventiler i källaren men trodde det var inkommande, eller bestämmer man det själv? kanske ha vissa som inkommande och vissa ut?
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
jag tyckte inte att det var så farligt, 260 på övervåningen och 540 i källlare, sen så är det + - 40 bq, sällan nere i källaren men jag gissar på att mycket smiter upp genom trappan som är i hallen. Men vill ändå komma ner till godkänd gräns 100 bq?
ingen som bor där nere, se bifogad bild
, ja jag vill byta vent lösning. Men sätter man mekanisk frånluft fläkt på taket suger det även upp luften från källaren? Jag kulle vilja undvika det om det är möjligt, typ så att källaren ventilerar enbart sig själv och övreplan sköter sig själv typ 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du några fläktar på våningsplanet idag? Det enklaste men inte bästa är ju att kök, badrum, tvättstuga har typ Pax-fläktar och sedan väggventiler i sovrum, v-rum, gillestuga, förråden i källaren.
Den kan höras utifrån om du har elefanthörsel
Satsa då på ett mekaniskt frånluftssystem om inte budgeten tillåter även mekanisk tilluft eller s.k FTX-system, läs på mer först innan du tutar igång och fråga på här, inga nyfikna frågor är för dumma...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden