Hej allihop!

Vi bor i ett 1 1/2 plans hus från 1973 i utanför Göteborg med ganska dålig ventilation. All ventilation sker med mekanisk frånluft, i form av en takfläkt på yttertaket. Alla rör kopplas ihop på kattvinden, strax under fläkten. Själva skyddshöljet på takfläkten är cirka 60x60 cm, så det verkar finnas gott om plats.

Men nu till den stora frågan, då fläkten är ganska dålig numera så tänkte jag byta ut den. Men till vilken modell? Passar vilken takfläkt som helst tror ni, eller behöver jag uppgradera den modellen som jag nu har? Bifogar lite bilder som referens.

Tack allihop för hjälpen!

download_20160309_172447.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

download_20160309_172451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där måste man ju skruva isär (med strömmen avslagen) och se hur det ser ut och ta måtten. Kanske går att byta till en ny standard reservdelsfläkt.

Hej,

Har en liknande. Kom fram till att den kan heta JDBA och motorn är en rdaa99-03. Det finns reservdelsmotorer att köpa. Jag funderar på att köpa en rdaa99-04 som är lite kraftigare. Men du skriver att det är en yttertaksfläkt - den där lådan ser ut att sitta i ett bjälklag och fläkten sitter i den. På yttertaket sitter bara en huv i mitt fall.

Lycka till, berätta gärna hur det går.

Det är inte så enkelt att fläkthjulet behöver rengörning? Alla fläktar bör rengöras med jämna mellanrum för att fungera optimalt. Om detta inte är gjort nyligen så är det stor chans att fläkthjulet är fullt med damm och detta påverkar fläktfunktionen rejält åt det negativa hållet.
Så öppna och titta innan du funderar på en ny fläkt.

Fläkten samt kanaler rengjordes i fjol, känns mest som att fläkten inte är tillräckligt kraftig numera. Ska genast kolla upp modellen.

Hej,

Nu fattar jag, det är en låda i en låda och utlsläppet sitter i locket på ytterlådan?

Hur som, det är sannolikt att det är en JDBA. Om du öppnar de två skruvarna på innerlådan så går det att ta av locket. Fläkten sitter fast i locket och följer med. OBS, bryt strömmen först och vänta ett tag så att allt laddat ur!
Modellen på fläktmotorn kan stå i mitten på rotorn. På min kunde man inte se det för all smuts.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.