3 745 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Vilken tilluftsventil?
Ska byta ut gamla tilluftsventiler (100 omkrets) mot nya. Trodde det skulle vara en enkel sak om jag bara visste omkretsen men det finns ju modeller (plåt) som kostar allt från 90 till 1800kr styck.
Vad är skillnaden mellan en billig och en dyr?
Ser att några har luftriktare men bortsett från det, kan man välja vilken som?
Vad är skillnaden mellan en billig och en dyr?
Ser att några har luftriktare men bortsett från det, kan man välja vilken som?
vissa är bättre än andra på att snabbt blanda sig med övrig luft i rummet och sedan skiljer det mycket på hur långt luftstrålen når, vilket kan vara avgörande hur lokalen genomventileras och om det inte skall uppfattas som drag. Det redovisas oftast i diagram för de olika ventilerna. ex http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=dd7ad195-a25d-47e3-b0d1-5b326381c844 Får du tex en kastlängd på 2,5 m vid det aktuella luftflödet så bör det helst inte finnas en vägg eller lysrörsarmatur el likn som luften kan "slå emot" närmare än så och orsaka drag. De små luftflöden som förekommer i bostäder brukar inte vara så besvärligt att rikta dit de inte gör nån skada om bara ventilen samtidigt slipper agera strypspjäll
Håller med TS om att prisspannet är väldigt stort på tilluftsdon. Hur vissa don kan kosta uppåt 2000kr/st är en gåta för mig.
Själv bytte jag ut de gamla då dessa börjat gulna och skumgummipackningarna var dåliga. Totalt var det 24st tilluftsdon som skulle bytas (luftburen värme, därav det stora antalet don).
Att köpa dyra riktningsbara don för en tusenlapp styck var aldrig aktuellt. Istället valde jag dessa för 79 kr/st: https://www.soliduct.se/tilluftsdon-100/p-1263.htm
Har fungerat perfekt. Bra spridning och inga oljud. Ventilationskillarna som justerade in donen hade inga synpunkter på mitt val.
Att de dessutom har en "slät" design där donen inte sticker ut från taket/väggen är ett stort plus. Vissa don ser rent förskräckliga ut! Den modell som "exerg" länkat till är vanligt förekommande men inte särskilt vacker om du frågar mig...
Själv bytte jag ut de gamla då dessa börjat gulna och skumgummipackningarna var dåliga. Totalt var det 24st tilluftsdon som skulle bytas (luftburen värme, därav det stora antalet don).
Att köpa dyra riktningsbara don för en tusenlapp styck var aldrig aktuellt. Istället valde jag dessa för 79 kr/st: https://www.soliduct.se/tilluftsdon-100/p-1263.htm
Har fungerat perfekt. Bra spridning och inga oljud. Ventilationskillarna som justerade in donen hade inga synpunkter på mitt val.
Att de dessutom har en "slät" design där donen inte sticker ut från taket/väggen är ett stort plus. Vissa don ser rent förskräckliga ut! Den modell som "exerg" länkat till är vanligt förekommande men inte särskilt vacker om du frågar mig...
Alltså kan det vara så att olika modeller kan passa olika bra i olika rum. Jag får helt enkelt åka till Ventilationsgrossisten igen och irritera dem med mina amatörfrågor 😉
Det är mekanisk till- och frånluft med värmeväxling i huset, så tilluftsdon ska jag ha. Frånluftsdonen är i bra skick så de får sitta kvar.hnurre skrev:
Klicka här för att svara