Funderar lite på temperaturerna på aggregatet.

Uteluft 10 grader
Avluft 10 grader
Frånluft 20 grader
Tilluft 16 grader

vvx 45%

Regleringen är satt på tilluftstemperatur och inställd på 25 grader (i testsyfte). Borde inte vvx öka för att försöka uppnå inställd temperatur?

Vvx visar väl bara den verkningsgrad som aggregatet uppnår utifrån temperatur på ute, av, till och frånluft.
Energin som återvinns kommer ju från frånluften och när temperaturen på uteluften sjunker åtgår mer energi för att värma den och den energin kan bara tas ur frånluften.
Jag kommer inte ihåg formeln för att räkna ut verkningsgraden, men det är ett förhållande mellan de olika temperaturerna.
I ditt exempel ovan värms uteluften 6 grader och frånluften kyls 10 grader.
Du kan nog aldrig komma upp i 25 grader på tilluften, men som du sa det är ett test :-)

45% effektgrad är ju väldigt lågt kan jag tycka.

Att jag inte kommer upp i 25 grader förstår jag;) Men jag skulle vilja se en betydligt högre siffra än 45%. Är det verkningsgraden som visas? Som jag förstått det så är rotorn steglös 0-100% vilket i så fall skulle innebära att något är galet. Frågan är vad?

Redigerat:
För att komma upp i 25c måste du slå på eftervärmaren

• Gilla
plaggis
  • Laddar…
Problemet är inte att jag inte kommer upp i 25 grader. Den temperaturen har jag bara satt för att aggregatet ska återvinna så mycket som möjligt. Problemet är att verkningsgraden ligger på 45%.

Är aggregatet nyinstallerat eller är det ett problem som uppkommit?

Jag ligger just nu på 11, 15, 21, 20, dvs jämförelsevis ligger din tilluft och avluft mycket lågt.

Vilka varvtal kör aggregatet på? Är filtren rena och flödena uppmätta?

Kan det vara så att du har antingen ett väldigt lågt luftflöde? under 25l/sek, eller kanske har du ett större tilluftflöde än frånluftflöde? detta kan ju påverka effektgraden.

Om du har riktigt skitiga filter så kan effektgraden dyka på grund av lågt flöde. (eller har du köpt billiga noname.F7-Filter? Jag gjorde den missen en gång och det nästan halverade luftflödet jämfört med original/kvalitetsfilter med dålig effektgrad som följd.

Har du kollat att växlaren snurrar ordentligt? är remmen mellan rotor och växlarmotor slapp och slirar? Jag bara testar lite ideer jag hade i huvudet, för med så där låg effektgrad så är någongting inte som det skall.

Det är nytt, vi flyttade in i juli. Jag fick sätta dit en ny rem då vvx:en hade fastnat och remmen slirat av när vi startade. (aggregatet hade stått länge) Det var inga problem efter att växlaren lossnat, då gick den lätt. Remspänningen är väl inte justerbar?
Firma har varit där och justerat in flödena ca 72l/sek

En till sak jag tänker på, har tempgivare GT7 installerats korrekt i tilluftkanalen efter aggregatet?

Remspänning finns ej, man får antingen köpa rätt längd rem eller köpa en rem som man kan skära av och skarva med nippel för att få korrekt mått.

Redigerat:
Om du bläddrar till sidan "tre" i styrenheten så ser du ett värde (t), det är temperaturen direkt efter värmeväxlaren på tilluften. Ligger den temperaturen ganska nära tillufttemperaturens värde?

Mattiaz skrev:
Uteluft 10 grader
Avluft 10 grader
Frånluft 20 grader
Tilluft 16 grader
Det ser ju ut som att vvx kyler frånluften tio grader medan tilluften värms sex grader. Det måste ju innebära antingen att tilluftsflödet är mycket större än frånluftsflödet eller att någon temperatur är fel.
Du har dessutom tio grader på både avluft och uteluft. Bättre än så blir det inte, det är ju en värmeväxlare och ingen värmepump så den kan aldrig kyla avluften lägre än uteluften.
Jag gissar på olika flöden, med lika flöden så borde avluften visa åtminstone en grad varmare än uteluften. (Om nu inte någon av dessa givare är felaktig, men då borde det leda till att det rapporteras en för hög verkningsgrad, så det är nog inte där felet ligger.)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla upp något förrän i morgon. GT7 satte jag så långt bort i tilluftskanalen som kabeln räckte.

Kan du inte lägga upp ett foto på "dosan" när du har möjlighet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.