De där brukar vara bökigare att fästa om man jämför med spirorör. De är rätt slirviga och tunna.
Sen ser det inte klokt ut att dra slang men det är ju mest estetiskt.
Ska du rensa kanslen om 5-6 år blir det ofta bara skräp kvar när man kör in en viska.
Men dety finns inget som hindrar att du använder den.
För övrigt finns det självborrande skruv till spiro numera som är betydligt enklare att hantera än popnit om man känner så.

Jag tänkte använda en sådan till en rördragning i källaren av den anledningen att jag var tvungen att gå runt en massa andra rör och tänkte att den skulle vara smidig för att slippa böjar till spiro. Efter fem minuter så slängde jag ut fanstyget och åkte och köpte spiroböjar/rör istället. Det var ett h-vete att hålla på med, gick sönder och allmänt jobbig att hålla på med. Så mitt tips är spiro alla dagar i veckan.

JaHa så man skruvar ihop dem med skruv... kanske man skulle pröva ändå...är special skruv då eller? Och behöver man täta i skarvarna? ?

K
Rörböjar etc. kommer oftast med gummitätning så ingen extra tätning behövs.. Kör med wingspeed skruv, självborrande med liten skalle alternativt med popnitar, men se till att det är täta nitar och inte sådana som har hål rakt igenom.
Kommer inte på vad dom heter.. Men det är ju bara till att surfa runt på Ventilationsbutikerna så lär du hitta rätt.

3 skruv/popnitar per anslutning och du är home safe

Ok då kör jag med spiro rör. Men måste man isolera röret? Ska gå från innertaket i badrummet och igenom kallvinden o ut på taket. Sen ska jag ha en fresh intellivent fläkt i taket . Måste man täta med nått mellan fläkt och spiro röret?

Mvh Anders

Ja du bör isolera röret. kondensavfällning kommer väl ske inuti röret och droppa ner inne i badrummet i de allra flesta fall. men för den korta biten så räcker en byggrulle från nån billig bygglada för 250:- typ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.