2 687 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ersätta minimaster med FTX på vinden
Planerar att ersätta nuvarande minimaster (kombinerad köksfläkt) med ett FTX på vinden (kallvind) istället och dra tilluft och frånluft genom gaveln (norrläge) på huset. Tilluften under carporttaket och frånluft ovanför.
Vad ska man välja för FTX för att få bra filtrerad luft och tyst inomhus?
Skulle helst vilja ha automatisk styrning genom fukt och co2 sensorer om det finns och fungerar tillräckligt bra.
Huset är ett enplanshus på 112kvm med ett stort akvarium 700l så har nog mer fukt i luften än normalt.
Minimastern är tänkt att ersättas med en vanlig köksfläkt som går genom det befintliga frånluft röret (därav att jag behöver ta upp nytt). Det befintliga tilluft hålet är tänkt att sättas igen då det är i fel ände av huset för att passa med den nya placeringen.
Tacksam för tips och kommentarer.
Vad ska man välja för FTX för att få bra filtrerad luft och tyst inomhus?
Skulle helst vilja ha automatisk styrning genom fukt och co2 sensorer om det finns och fungerar tillräckligt bra.
Huset är ett enplanshus på 112kvm med ett stort akvarium 700l så har nog mer fukt i luften än normalt.
Minimastern är tänkt att ersättas med en vanlig köksfläkt som går genom det befintliga frånluft röret (därav att jag behöver ta upp nytt). Det befintliga tilluft hålet är tänkt att sättas igen då det är i fel ände av huset för att passa med den nya placeringen.
Tacksam för tips och kommentarer.
Jag har en östberg heru aggregat.
Även fast jag inte använder det själv så finns det fukt cencorer osv men jag förstog inte nyttan med det.
Systemet går ju hela tiden och tror inte att det sänker och ökar eftersom är nån fördel
Även fast jag inte använder det själv så finns det fukt cencorer osv men jag förstog inte nyttan med det.
Systemet går ju hela tiden och tror inte att det sänker och ökar eftersom är nån fördel
Tänker mig att det borde vara bättre om man kan reglera mängden ventilation efter hur mycket som behövs, så att man håller en jämn nivå av fuktighet och co2 inomhus utan att man överventilerar när det inte behövs.
Hur stort aggregat skall man köpa? Finns det något problem med att köpa ett för stort eller går det att reglera ner fläkthastigheten i dem till en rimlig nivå? Tappar man effektivitet om man kör de på för lågt flöde?
Hur stort aggregat skall man köpa? Finns det något problem med att köpa ett för stort eller går det att reglera ner fläkthastigheten i dem till en rimlig nivå? Tappar man effektivitet om man kör de på för lågt flöde?
Det är inte ekonomistiskt lönt att sätta givare som skall ändra luftflöde m.m. på en FTX då dessa drar så lite energi idag som det är.
CO2/koldioxid är svårt att mäta i en lägenhet då du normalt har ett för högt totalflöde för att det skall bli ett vettigt mätvärde.
Fukt är lite lättare men med risken att aggregatet går på fullfart hela hösten när det är fuktigt ute.
Jag skulle mer tittat på en knapp/timer för forcering kortare tid när man själv tycker behovet finns.
När det gäller storlek på aggregat brukar man välja ett där fläktarna går på 60-75% av max vid projekterat luftflöde.
För stort aggregat kan ge en del konstiga problem med värmeväxlare och svårt att få ner fläkthastigheten till det flöde man vill ha.
Man "överventilerar" inte en vanlig villa, vill man kan man som en del andra gjort pröva sig fram över tiden hur lågt luftflöde man kan köra utan problem.
CO2/koldioxid är svårt att mäta i en lägenhet då du normalt har ett för högt totalflöde för att det skall bli ett vettigt mätvärde.
Fukt är lite lättare men med risken att aggregatet går på fullfart hela hösten när det är fuktigt ute.
Jag skulle mer tittat på en knapp/timer för forcering kortare tid när man själv tycker behovet finns.
När det gäller storlek på aggregat brukar man välja ett där fläktarna går på 60-75% av max vid projekterat luftflöde.
För stort aggregat kan ge en del konstiga problem med värmeväxlare och svårt att få ner fläkthastigheten till det flöde man vill ha.
Man "överventilerar" inte en vanlig villa, vill man kan man som en del andra gjort pröva sig fram över tiden hur lågt luftflöde man kan köra utan problem.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tackar för kommentarerna!
Då får det nog bli en Östberg Heru 100 S EC 2 med en ABC combidon på norrgavel och sen koppla på det befintliga rörsystemet. Av vad jag lyckas läsa mig till vill man ha en ljuddämpare på varje rör ut och in ifrån aggregatet. Vilket skulle isåfall bli fyra ljuddämpare. Räcker det med flexrörs ljuddämpare mellan aggregat och combidon? Sen mellan aggregatet och in i huset vill man ha en ljuddämparlåda på båda rören?
Är det bättre att dra rören i lösullen på vinden och då inte behöva isolera rören lika mycket eller att dra rören ovanför lösullen och isolera de ordentligt?
Nuvarande rörsystemet är gjort av 100mm rör överallt vilket jag misstänker är lite väl underdimensionerat så skulle flytta upp de två rören som går rakt igenom huset och öka till 125 eller 160mm. Dock behöver de rören isåfall gå över nästan hela vinden. Medans aggregatet skall stå precis ovanför tvättstugan så ganska kort avstånd att koppla på där.
Då får det nog bli en Östberg Heru 100 S EC 2 med en ABC combidon på norrgavel och sen koppla på det befintliga rörsystemet. Av vad jag lyckas läsa mig till vill man ha en ljuddämpare på varje rör ut och in ifrån aggregatet. Vilket skulle isåfall bli fyra ljuddämpare. Räcker det med flexrörs ljuddämpare mellan aggregat och combidon? Sen mellan aggregatet och in i huset vill man ha en ljuddämparlåda på båda rören?
Är det bättre att dra rören i lösullen på vinden och då inte behöva isolera rören lika mycket eller att dra rören ovanför lösullen och isolera de ordentligt?
Nuvarande rörsystemet är gjort av 100mm rör överallt vilket jag misstänker är lite väl underdimensionerat så skulle flytta upp de två rören som går rakt igenom huset och öka till 125 eller 160mm. Dock behöver de rören isåfall gå över nästan hela vinden. Medans aggregatet skall stå precis ovanför tvättstugan så ganska kort avstånd att koppla på där.
Menar du två som i en per rör eller två i serie på varje eller bara på den ena?T TheGame skrev:
Inga ljuddämpare alls på den kalla sidan? Låter det inte utomhus då?
En ljuddämpare på varje rör.Niclas.b skrev:
"Kalla" sidan är ganska kort och det låter inte nämnvärt på utsidan om man nu inte befinner sig just nedanför kombidonet.
Vi köpte allt från firma med installation mm och dom har då inte beräknat så fall att det behövs ljuddämpare för utsidan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden