18 889 läst ·
6 svar
19k läst
6 svar
Otäta plastkopplingar vid vattenlås..
Plastkopplingarna kring köksavloppets vattenlås är väldigt svåra att få täta. Extrapackningar verkar näst intill omöjliga att få tag på. Vanlig gängtejp fungerar ibland, men inte alltid.
Finns något bra "kladd" på tub för just plasttätningar?
En bekant föreslår tunna tätningsringar, klippta ur en kasserad cykelslang, men jag har hittills mest misslyckats med den metoden.
Klart okul med konstant läckage i skåpet under diskbänken. Tips, trix samt förstås mer fackmannamässiga förslag emottages med tacksamhet.
Finns något bra "kladd" på tub för just plasttätningar?
En bekant föreslår tunna tätningsringar, klippta ur en kasserad cykelslang, men jag har hittills mest misslyckats med den metoden.
Klart okul med konstant läckage i skåpet under diskbänken. Tips, trix samt förstås mer fackmannamässiga förslag emottages med tacksamhet.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Foto tyvärr omöjligt. Saknar kamera.
För några år sedan bytte jag ut diskbänkens gamla gjutjärnvattenlås mot ett i plast, avsett för äldre diskbänkar. Efter att flera gånger ha skruvat isär samtliga plastkopplingar i samband med rensning och tätning är det numera praktiskt taget omöjligt att få kopplingarna täta igen. Undrar om det finns något slags mirakelfix för dessa enerverande plastkopplingar, som läcker allt mer?
För några år sedan bytte jag ut diskbänkens gamla gjutjärnvattenlås mot ett i plast, avsett för äldre diskbänkar. Efter att flera gånger ha skruvat isär samtliga plastkopplingar i samband med rensning och tätning är det numera praktiskt taget omöjligt att få kopplingarna täta igen. Undrar om det finns något slags mirakelfix för dessa enerverande plastkopplingar, som läcker allt mer?
Om det är mot diskhon som det läcker .
Har för mig att det är en fläns på röret från hoarna under , har sett det förut , man skulle vrida över en plastmutter och ansluta mot plasten , är visst lite knepigt att få tät ibland där ,,
är det i själva delarna till vattenlåset , har för mig att det är koniska ringar som sitter i skarven ,
du har inte fått dom fel väg , annars vet jag inte annat än köpa nytt , kanske ide ändå
Har för mig att det är en fläns på röret från hoarna under , har sett det förut , man skulle vrida över en plastmutter och ansluta mot plasten , är visst lite knepigt att få tät ibland där ,,
är det i själva delarna till vattenlåset , har för mig att det är koniska ringar som sitter i skarven ,
du har inte fått dom fel väg , annars vet jag inte annat än köpa nytt , kanske ide ändå
Mot diskohon är det just sådana kopplingar som du nämner. Gick till sist att få dem täta med lite pasta på packningarna. Lyckades därefter få tag på koniska plastringar till övriga kopplingar och då gick det genast bättre. Jag kan ha begått felet att dra åt kopplingarnas muttrar lite för hårt vid tidigare återmonteringar.
Nu har jag fått vattenlåskopplingarna under diskbänken täta igen. Sönderdragna, koniska kopplingsringar av plast går understundom att ersätta med ringar, som man klipper ur en gammal cykelslang, ca 15 mm breda. Man trär slangstumpen på röränden och justerar ihop delarna. Därefter viker man upp ca 4 mm av vår improviserade kopplingsring, så att gummit ligger dubbelt mot rörkopplingens mutter. Med lite tur blir fanstyget tätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden