useless useless skrev:
Ok. Frånluft-VP är inte optimalt i fritidshus, men det kanske du har räknat med?
Jag vet detta, det kommer att vara bebott året om ;-)
Kul att ni är vakna och ge bra råd.
Bygger ett extra hus (Demo) på gården till svärmor & svärfar.
Kul projekt detta, har satt ihop hela konstruktionen inkl. ritningar och skall
sälja denna typen av hus som ett lösvirkeshus (Jobbar som byggsäljare)
Slänger med ett par bilder på dagsläget.
Det skall in ett stort halvmånefönster i utbygget.
Ursäkta för lite off topic
Nybyggt enplanshus med vit fasad under konstruktion, omgivet av byggställningar och med plats för ett halvmånefönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett halvfärdigt lösvirkeshus i konstruktion med byggnadsställningar och en Bolist-skylt.
Skapa konto

Nybyggt enplanshus med ställningar runt under konstruktion vid skymning.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ingen vidare reklam att bygga ett fritidshus avsett för permanentboende. Känns ju inte riktigt rätt.

Skillnaden mellan permanent och fritid är idag uppe till diskussion bland flera nämnder.
Byggstandarden på fritidshus har drastiskt ökat och dessutom bor många idag permanent i "kojor" som är byggda på -70 talet. Som det mer ser ut idag är väl placeringen av husen, ligger dom i fritidsområden eller som komplements byggnader till övrig byggnation på gårdar osv.
Perfekt för generationsboende med barn som inte får tag i boende till vettiga pengar
eller föräldrar som inte vill in på hemmet för att dom inte klarar av ett hus själva.
Att bygga denna typen av hus i nybyggda villaområden är ju en helat annan situation.
Så jag förstår inte riktigt att detta skulle vara dålig "reklam".
Och för att tydliggöra så har jag inget syfte med att göra "reklam" för detta bygge.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tänkte mest på att det är ett sätt att smita från tillgänglighetskraven och som du själv skrev energiberäkningar och ventilation. Fint för ett par pensionärer som sedan inte kan få plats och duscha eller gå på wc.

R RoBo skrev:
Tänkte mest på att det är ett sätt att smita från tillgänglighetskraven och som du själv skrev energiberäkningar och ventilation. Fint för ett par pensionärer som sedan inte kan få plats och duscha eller gå på wc.[/
Ok nu vart det off topic men jag vill ändå klargöra ett par punkter.

Planritning
3D-planritning av hus med anpassningar för rullstolsåtkomst inklusive kök, toalett och breda dörrar.
Skapa konto

I detta huset är hallen på 12m2 så man lätt skall kunna komma in med rullstolar osv.
Toaletten är även den anpassad och är på 8,5 M2
Köket är planerat för att kunna anpassas för personer med rullstol.
Alla dörrar håller minimått 80cm vid öppningsvinkel 90 Grader
Allt enligt BBR 3:1

Energianvändningen för huset har jag konstruerat enl.
Grund U=0,12 (Krav 0,15)
Väggar U=0,12 (Krav 0,18)
Tak U=0,08 (Krav 0,13)
Fönster U=1,2 (Krav 1,2)
Dörrar U=0,9 (Krav 1,2)

Med andra ord klarar jag BBR 9:92 för permanenthus.

Vad det gäller ventilation och uppvärmning så är idag Nibe F750 godkänd
för dom hårdare kraven som infördes 2016 och det är inte många pumpar
som klarar.

Jag tror nog att den verkliga frågan är om man skall få bo permanent i ett fritidshus
eller inte? Och med dagens bostadsbrist och att väldigt många personer idag
bor permanent i fritidshus så skulle det vara omöjligt att "förbjuda" detta.
Det man istället tittar på är att lätta lite på reglerna för att ytterligare ge
vitamin åt nybyggandet som jag har förstått det.

Jag hoppas nu vi kan avsluta diskussionen om just detta projektet
och återgå till ämnet spirorör.

Då tycker jag rördragningen på ovanstående bild ser bra ut. Men det räcker med 100 rör ut från stammen 125, även från grenen och ut till köket räcker 100. Kolla även på SAM40 jag rekommenderar stryrd tillluft blir ett mycket trevligare klimat inne.

Ja jag vart själv lite tveksam till 125 från stammen då vart vi två om det (y)
Ska titta på SAM40, tack för infon:)

100mm frånluftsdon passar till dem luftflöde du kommer ha.
För stora don gör att det kan vara svårt att få ett stabilt system, för litet tryckfall över donet gör att andra saker påverkar luftflödet.
Glöm inte ljuddämpare på systemet, du måste dämpa bort fläktens ljud på något sätt.

Och tänk på att avluftskanalen (kanalen från FVP och ut) skall vara kondensisolerad i hela sin längd.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
100mm frånluftsdon passar till dem luftflöde du kommer ha.
För stora don gör att det kan vara svårt att få ett stabilt system, för litet tryckfall över donet gör att andra saker påverkar luftflödet.
Glöm inte ljuddämpare på systemet, du måste dämpa bort fläktens ljud på något sätt.

Och tänk på att avluftskanalen (kanalen från FVP och ut) skall vara kondensisolerad i hela sin längd.
Tack för infon
Vad för typ av ljuddämpare kan du rekommendera, jag har köpt don med ljuddämpning.
Var placerar man lämpligast ljuddämpare?

J Johakim Josefsson skrev:
Tack för infon
Vad för typ av ljuddämpare kan du rekommendera, jag har köpt don med ljuddämpning.
Var placerar man lämpligast ljuddämpare?
Då vi här pratar om frånluft bör man välja fasta ljuddämpare och inte flexibla (slang liknande) detta för att i framtiden kunna rensa kanalsystemet.
Exempel på fast ljuddämpare: http://www.lindab.com/se/pro/products/pages/slcu-50.aspx

Ljuddämparen får man försöka hitta plats i systemet för, man brukar sätta så nära fläkten man kan.
I ditt fall kanske det är lättare att sätta två stycken, en på varje håll efter t-röret närmast fläkten/värmepumpen.

Ljuddämpade don? vad är det för don?

Då vi här pratar om frånluft bör man välja fasta ljuddämpare och inte flexibla (slang liknande) detta för att i framtiden kunna rensa kanalsystemet.
Exempel på fast ljuddämpare: [länk]

Ljuddämparen får man försöka hitta plats i systemet för, man brukar sätta så nära fläkten man kan.
I ditt fall kanske det är lättare att sätta två stycken, en på varje håll efter t-röret närmast fläkten/värmepumpen.

Ljuddämpade don? vad är det för don?
Kanske fel info från mig men benämns som "ljuddämpande" egenskaper
Flexit Frånluftsdon.
Går på ditt förslag med riktiga ljuddämpare.

Lycka till med bygget, och glöm inte att kondensisolera avluftskanalen från värmepump (vill bara påminna om det igen för det är så tråkigt att försöka fixa det senare).

Lycka till med bygget, och glöm inte att kondensisolera avluftskanalen från värmepump (vill bara påminna om det igen för det är så tråkigt att försöka fixa det senare).
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.