Jag har en server i mitt förråd som genererar värme, och förrådet är bra isolerat, så värmen kommer inte ut av sig själv.

- I ena nedre hörnet finns en tallriksventil framför ett hål på cirka 12 cm (minns inte riktigt).
- I motsatt övre hörn, finns en väg ut för luften, och detta byggdes med tanke på att det skulle vara lite luftgenomströmning, inte så varm luft. För tillfället har jag en 120 mm datorfläkt som blåser ut där, men den känns inte speciellt effektiv även om den går på maxvarv och 12V.

Nu letar jag efter ett bra och billigt sätt att dra in hyfsat kall luft utifrån neders, och blåsa ut den varma luften där uppe på andra sidan.

Vad finns det för fläktar som är runt 12-14 cm som är riktigt effektiva? Det gör inget om det väsnas. Och ska man sätta både på insuget och på utblåset?

Insug/utblås går igenom en OSB-skiva inne och en Minerit-skiva ytterst. Utvändigt så är det korrugerad plåt, och luften går igenom nånstans där det finns en glipa i plåten. Det går nog att göra hålen större, men det blir ju mer jobb.

Bör man såga upp plåten och sätta nåt slags galler för att luftflödet ska bli tillräckligt, eller räcker det med en tillräckligt kraftig fläkt som trycker ut luften där det går?

Om man gör galler, är det nåt speciellt man ska tänka på, så det inte kommer in vatten, kondens, ohyra eller nåt annat? :)

Tack på förhand för tips!

A
Förstår jag dig rätt om jag antar att du blåser ut luften genom väggen som är täckt av korrugerad plåt?

I så fall skulle jag säga att du borde ta upp ett hål även i plåten utvändigt, sätta ett rör i väggen (för att varm/fuktig luft inte ska kondensera inne i konstruktionen), och ett ytterväggsgaller utvändigt.

Luftintaget bör konstrueras på ett liknande sätt. Där kan man sätta insektsnät i röret.

Börja så. Om det inte blir bättre så kan du låta installera en vägg- eller kanalfläkt med lämpligt luftflöde.

Tack för svaret!

Det stämmer att hålet i mineriten bara leddes rakt ut i plåten. Det var ett hål från början, jag satte dit ett kanalrör i samband med isolering.

Men vilken typ av fläkt kan du rekommendera, för jag känner att jag måste ha något mer än bara öppna galler och en datorfläkt.

Jag vill ha en snabb och högljudd fläkt. Jag såg någon som hade nåt de kallade för vortex fan, men vet inte om det är ett varumärke eller en typ. Men han hade byggt rör från datorn och iut till utblåset och hade fläkten placerad en bit ner från väggen.

Aha, tack för tipset!

Ska man tänka på nåt speciellt med kanalen/röret som går inne i väggen? Just nu går den nämligen utifrån en högre punkt och ner in i förrådet, pga att jag satt tak i förrådet och att det yttre hålet var högre upp. Det kanske är bättre att göra ett nytt hål i mineritskivan, så att det yttre hålet är längre ner än det inre, så att det inte kan rinna in vatten vid eventuellt ösregn?

Peter2400 tips är bra, men det låter på dig som du inte behöver en EC fläkt. På samma sida finns enklare kanalfläktar som är billigare.

Sätt frånluften högt i tak och tilluft nära golv så borde den värmedrivna konvektionen skapa ett ganska kraftigt självdrag..

Tack för alla tips! Det blir nog en https://www.ventilation.se/kanalflakt-125c/p-1251.htm

Som RoBo skrev, så passar den mig bättre. Nu ska jag bara lista ut hur man monterar ett ytterväggsgaller/huv på en vägg av korrugerad plåt så det passar in.

Fattar inte riktigt hur det kommer se ut på sidan när plåten går ut och in.. blir det ett hål in på sidan, eller sitter ytterväggsgallret kant i kant med träreglarna? Den ena huven jag hittade är ju smalare högst upp.

Eller så kanske det passar bättre med den fyrkantiga, fast den kanske är lite mera känslig mot regn och rusk?

Tacksam för tips trots att detta nu omvandlades till en lite annan fråga.. :)

Ytterväggsgaller monterat på en korrugerad plåtvägg med synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ytterväggsgaller för ventilation med konisk form och galleröppningar anpassat för montering på korrugerad plåt.
Skapa konto
Ytterväggsgaller med lameller och anslutningsrör för montering på korrugerad plåt.
Skapa konto

Hur många watt ska du göra dig av med? Luft är en dålig värmebärare så ska det bli någon kyla krävs det ett rejält luftflöde.

Jag har en server plus annat i en isolerad förrådsdel av garaget. Det blir cirka 200 W. Höst, vinter och vår är det förstås bara ett välkommet bidrag till uppvärmingen, och eftersom det är eluppvärmt blir det gratis serverdrift istället för elelementet. Sommartid kan det bli varmt, dvs uppåt 25 grader. Det är nog mer solens fel än serverns, men jag har ändå satt en tangentialfläkt (typ torkskåp - jag tog vad jag hade) vid ventilen. Den gör nog inte mer en en enda grads skillnad i förrådet.

Jag har också normalt ett elelement för att hålla förrådet 16C på den kalla delen av året, så detta är ju också ett bra alternativ.

Just nu är det 40C i förrådet när förbrukningen är 1000W, så det är en hel del. Det behöver inte vara kallare än utetemperaturen, men jag hoppades kunna blåsa ut den varma luften och suga in lite kall luft (just nu 16C utomhus) så det iallafall kommer ner till 30C.

Har du någon aning om vad för effekt/luftflöde din fläkt har? Den jag tittat på har 421 m3/h vid fritt flöde och förbrukar runt 80W, och det kommer bara leda värmen ut genom väggen, så det borde inte bli så stor förlust där.

Om det bara gäller att kyla lokalen sommartid är det mycket effektivare att trycka in den kalla luften med en fläkt, än att försöka suga ut varm luft uppe i lokalen.

Tar man luften från en skuggig sida är det sällan tempen är över 25ºC och man kan leda den direkt till datorn.

Dessutom kall luft som värms av datorer gör att fukthalten RH går ner inne garaget.

Leif, aha smart. För min del så har jag redan insuget där nere på norrsidan. Men kommer inte den varma luften att cirkulera och stanna där inne, eller kommer den drivas ut av trycket? Jag kan inget om luftflöde och tryck som du förstår...

Man kan ju sätta en slang som riktar den kalla luften mot datorn. Men finns det någon risk för att det skulle komma någon fukt eller liknande och blåsa ut genom röret, t.ex. om det regnar?

Om jag inte gör upp något hål, så kommer den suga in den kalla luften från bakom plåten, och då är det nog väldigt liten risk för att det kommer in vatten, samtidigt är det också sämre luftflöde, just för att det inte är något hål.

Jag har en enkel datorfläkt som inte är speciellt kraftig vid utsuget. Problemet är nog mest att det bara går rakt in under plåten och att det inte finns något gäller så luften lätt kan komma ut.

Tycker du att det bör vara ordentliga galler/hål för att luften ska komma in/ut, eller kan det funka med att den kommer in/ut i glipor vid plåtens kanter?

Hur had du tänkt styra fläkten?
Ska du bara ha av/på med en strömbrytare?
Tanken med fläkten som jag länkade till var att styra fläkten efter kylbehovet.

Egentligen vill jag bara köra den på max, men skulle det bli minusgrader ute så kanske den inte alls behövs, eller kan köras på lite lägre varv. Ljudet är inget problem för min del. Kan man kanske sätta en vanlig dimmer på strömbrytarekabeln?

"Kan varvtalsregleras genom spännings-/frekvensändring." står det på specifikationerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.