Hej!

Vi bor i en lägenhet i Gamla Stan, Stockholm, som vi nu renoverar. Vi har fått höra många olika saker gällande ventilationen och vad som krävs för att klara OVK, hoppas jag kan få ytterligare råd.

Vi har en ESSVENT kryddhyllefläkt som ventilerar både köket och badrummet. I övrigt har vi ingen ventilation frånsett självdrag.

Det jag har hört från vissa är att vår fläkt på något sätt skulle vara kopplad till en fläkt på taket, som hjälper till att ventilera. Denna skulle på något sätt aktiveras från vår kryddhyllefläkt. Man menade därför att det var viktigt att vi hade en ESSVENT fläkt även framöver - tyvärr funkar inte det i vårt nya kök som är utan överskåp.

Kan det verkligen stämma?

Tack på förhand!

BirgitS
De som sitter i styrelsen eller den tekniska förvaltaren är nog de som säkrast vet hur ventilationen i just din lägenhet fungerar när det t.ex. gäller koppling från din fläkt till en takfläkt. Utsug måste du ha i kök och badrum och flödet ska uppfylla de krav som finns.

Nej men däremot så måste man ha samma fläkttyp dvs funktionen antar att ni inte har en fläkt utan en kåpa med spjällmotor nu?

BirgitS BirgitS skrev:
De som sitter i styrelsen eller den tekniska förvaltaren är nog de som säkrast vet hur ventilationen i just din lägenhet fungerar när det t.ex. gäller koppling från din fläkt till en takfläkt. Utsug måste du ha i kök och badrum och flödet ska uppfylla de krav som finns.
Tack! Tyvärr är vår förening så liten att alla, inklusive jag, sitter i styrelsen. Förvirringen är dock stor.

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Nej men däremot så måste man ha samma fläkttyp dvs funktionen antar att ni inte har en fläkt utan en kåpa med spjällmotor nu?
En sån här hade jag, kopplad till kåpan https://www.luftbutiken.se/franluft...iyW9VHasSkZUVd77eo0Fop_Hit3nTUHoBnhoC_YPw_wcB

BirgitS BirgitS skrev:
Ett förtydligande, vi tänkte alltså ha samma fläkt som tidigare godkänts på OVK, men inte ha denna kopplad till en kolfilterfläkt som skulle vara i samma rum.

Du måste ju ha kvar agregatet, eller motsvarande. Och till det agregatet kopplas det en fläktkåpa som bara innehåller ett spjäll. Kåpan tror jag det finns några varianter av.

jag förstår inte " men inte ha denna kopplad till en kolfilterfläkt som skulle vara i samma rum".

H hempularen skrev:
Du måste ju ha kvar agregatet, eller motsvarande. Och till det agregatet kopplas det en fläktkåpa som bara innehåller ett spjäll. Kåpan tror jag det finns några varianter av.
Aggregatet, dvs det jag länkade till ovan (?), kommer vara kvar och ventilera själva köket och badrummet.

H hempularen skrev:
jag förstår inte " men inte ha denna kopplad till en kolfilterfläkt som skulle vara i samma rum".
Fläkten ovan spisen skulle ha återcirkulation. Inget spirorör eller gråslang till aggregatet. Fick höra av en sotare att det är helt ok.

BirgitS
Det är klart att du kan ha en kolfilterfläkt med återcirkulation men det är ju inte lika effektivt som att se till att matoset går ut genom skorstenen. Kan bli oväntade luftströmmar med matos om kökets utsug finns någon annanstans än ovanför spishällen.

För OVK gäller bara att utsuget i köket och badrummet är oförändrat, sen hur du löser det spelar ingen roll.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.