Hej, jag har nyligen gjort om det gamla oljetanksrummet till en tvättstuga och har börjat fundera på ventilationen. Har en centralfläkt där jag kan koppla på frånluft. Jag tänkte ha frånluft där tvättmaskin och torkutrustning står idag. Se röd prick på bilden och sedan undrar jag om ni har några tips på tilluft. Kan man sätta det i dörren? Se blått streck.
Vad tror ni om mitt ihopplock av ventilationsrör för frånluften? Se den andra bilden. Tänker jag rätt här? Ska man använda nippel eller muff för att skarva ett rör?

• tvattstuga.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör och komponenter för montering, inklusive bockar, muffar, nippel och takhatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl i princip vettigt ut.
Ni har inte tänkt använda avfuktare i tvättstugan? För då kan du hoppa över ventilationen..

GoForIt GoForIt skrev:
Ser väl i princip vettigt ut.
Ni har inte tänkt använda avfuktare i tvättstugan? För då kan du hoppa över ventilationen..
Nja, hade inte tänkt använda avfuktare. Att göra det där är inget större ingrepp för mig då man kommer åt allt på vinden väldigt bra. Har även ett torkskåp och där är det väl nästan nödvändigt att koppla det till frånluftsventil? Vad tror du om tilluft? Funkar det att sätta en ventil i dörren?

Jag kan annars rekommendera en avfuktare. Vet inte hur vi skulle få tvättstugan att fungera annars, när luftfuktigheten är hög (som nu på hösten).
Torkskåpet behöver väl frånluftsventil. Är inte ett sådant dyrare i drift?
Tilluft under dörren fungerar förutsett att det finns tilluft i rummet bredvid

Jo, torkskåpet behöver frånluftsventil. Det blå strecket jag gjorde är i en ytterdörr så gör man en ventil där så blir det tilluft utifrån. Ska man sätta ventilen uppe på dörren? Tänker så att det inte drar kallt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.