4 428 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Källarventilation (åter igen?)
Så tänker jag, och funderar på att göra också. Ta in "fuktigare" utomhus luft hade man ju gjort endå med den mekaniska ventilationen.tensiden skrev:
I mitt fall så har jag en fläkt som går på lågvarv hela tiden i toan på källarplan, så det kommer ju in luft endå tänker jag. Och sedan så har man en i tvättstugan som tar hand om den ev dåliga luften där.
Tills, och om man komventerar till ftx känns ju dettasom en ok lösning..
Problemet är ju att jag vill installera en kanalfläkt, alltså i kanalen. Hade jag satt en ”vanlig” badrumsfläkt hade det fungerat finfint att sätta den på en platta som du föreslår.tensiden skrev:
one-: Borde du inte kunna sätta kanalfläkten mot en fyrkantig platta med runt hål i rätt storlek? Tänker mig att det inte är helt olikt hur det blir om jag själv sätter en Pax i mitt fyrkantiga hål till murstocken.
Angående att få ner värme från huset till källaren har jag själv tänkt samma, men sedan läst lite varnande texter om att dra varm fuktig luft ner i ett kallare utrymme. Men jag vet verkligen inte om det är ett bekymmer eller ej. När jag mätt luftfuktighet i huset i olika utrymmen så visar det ungefär samma oavsett var jag är (förutom badrum som sticker iväg ibland). Temperaturskillnaden är heller aldrig så stor förutom när jag eldar och får entreplan att dra iväg mot 25 grader och det kanske är 17 i källaren, men det är ganska tillfälligt.
Jag är inte orolig att dra ner varm-fuktig luft i källaren, vi har idag ett ganska bra klimat i källaren eftersom vi utnyttjar det som sovrum, men det skiljer alltid några grader mellan våningarna. Detta skulle jag vilja jämna ut, men framförallt vill jag ha bättre luftomsättning i hela huset.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Jag kanske missar något, men går det inte att göra i alla fall? Där du kommer åt att sätta in en fläkt i kanalen så konverterar du bara röret från fyrkantigt till runt så fläkten passar, därefter fyrkantigt igen. Eftersom du sätter en fläkt så gör det inget (i princip) att du minskar arean, men du kanske får lite extra turbulens?O one- skrev:
Du har helt rätt, självklart går det att göra på det sättet! Blev en liten beställning från Soliduct idag hoppas kunna installera grejerna under nästa vecka, ska bli spännande att se va det gör för skillnad. Inser dock att jag kommer att behöva ordna med ventilation i ett par innerdörrar oxå.tensiden skrev:
Jag kanske missar något, men går det inte att göra i alla fall? Där du kommer åt att sätta in en fläkt i kanalen så konverterar du bara röret från fyrkantigt till runt så fläkten passar, därefter fyrkantigt igen. Eftersom du sätter en fläkt så gör det inget (i princip) att du minskar arean, men du kanske får lite extra turbulens?
Klicka här för att svara